Mit faglige fokus
Mit faglige fokus: ’Jeg motiverer unge til at finde mennesket bag diagnosen’
Socialpædagog Mette Bram Mølkjær hjælper STU-elever med at finde en vej ud af pædagogverdenen. Som motivationsmedarbejder har hun fokus på, hvordan de unge finder nye mestringsstrategier, når de skal lære at stå på egne ben
1. april 2022
Forfatter: Sara Marie Dynesen
Socialpædagogisk faglighed forandrer liv. Men hvordan bruger socialpædagoger deres faglighed i det daglige arbejde, og hvilke faglige refleksioner ligger der bag handlingerne? Det undersøger vi i portrætserien ’Mit faglige fokus’.
Mette Bram Mølkjær
Motivationsmedarbejder på STU Viborg. Uddannet socialpædagog i 2002, og har arbejdet på STU Viborg i 11 år med unge, der har en bred vifte af kognitive og fysiske funktionsnedsættelser.
Hvad er dit faglige fokus?
Mit faglige fokus er at motivere unge med forskellige former for diagnoser til at finde ud af, hvad de vil med deres liv. Vores unge har været i pædagog-verdenen meget længe, og her har der måske været en snert af hensynsbetændelse. Vi oplever i hvert fald, at især unge med autisme har siddet afskærmet og fulgt minutiøst tilrettelagte skemaer hele deres skolegang. Jeg motiverer dem til at finde ud af, hvem de er som mennesker, når man ser bagom diagnosen, og hvilke potentialer de rummer.
PODCAST: Lyt til Socialpædagogernes faglige podcast om arbejdet med mennesker med autisme
Hvordan arbejder du med at motivere de unge?
Vi kigger først og fremmest på, hvilken type af elever, der kommer til os. Vi stiller ikke noget skema an, og her er ikke noget, man skal. Frem for at holde fokus på, hvad de kommer fra og hvad de kan, så spørger vi, 'hvilket menneske er du, og hvad synes du er fedt?' Vi tager udgangspunkt i det, de unge har en begejstring for. De vokser, når vi anerkender det, de er gode til. Skidt med, at du ikke er så god til matematik, du er pisse god til at sætte farver sammen eller til at vende frikadeller i køkkenet. Det giver dem mod på mere og mere.
Nævn et eksempel fra din hverdag, hvor motivationsarbejdet gjorde en forskel?
Jeg arbejdede med en gruppe unge autister, der alle havde et ønske om at vise en ny side af sig selv. Det var en gruppe unge mennesker, der helt naturligt var klar på udvikling. Hele deres skoletid havde de siddet bagved en skærm og havde aldrig kunnet deltage i noget socialt, fordi de var 'dem med autisme'. Så vi blev enige om at opføre Orla Frøsnapper som skuespil. Det krævede så meget mod af dem at stille sig op på scenen, huske sine replikker og sige dem højt i en mikrofon iført gakket tøj og kasketter. Men de klarede det, og alle klappede. Det var sindssygt godt for dem, for de fik brudt nogle mønstre omkring deres diagnose, som de var klar til at bryde ud af.
Hvorfor er det fokus vigtigt at have?
Gruppen savnede frihed og selvbestemmelse og de ville have lov til at pakke selve mennesket ud. For de følte, at de havde haft en etikette med den her autismediagnose på sig, og så var menneskedelen måske trådt lidt i baggrunden. De havde rigtig meget brug for at udtrykke dem, de var.
For at gøre dem klar til livet på den anden side, bliver vi nødt til at stille dem i nogle situationer, som de ikke nødvendigvis kender. Det kan være et skuespil, en overlevelsestur, hvor de skal sove i shelter eller gå 20 kilometer. På den måde kommer de nye mestringsstrategier helt automatisk, når de lærer, hvad de rent faktisk kan.
Hvilke faglige redskaber kan du ikke undvære i dit arbejde?
Jeg kan og vil ikke sætte mig fast på én pædagogisk retning. For det første er vores målgruppe for bred, og for det andet er jeg tilhænger af at plukke de redskaber, som jeg mener giver mening i den situation, og med det menneske, jeg står overfor. Men jeg arbejder altid anerkendende og ressource- og udviklingsorienteret.
Det, der motiverer mig personligt er, at jeg kan se udviklingen hos de unge. Når jeg kan vække vilje og en fandenivoldskhed gennem motivation og solidt relationsarbejde, så har jeg gjort det godt.
Hvad er DIT faglige fokus? Har du eller en kollega et fagligt fokus, som vi skal fortælle om? Så send endelig en mail med en kort beskrivelse til kommunikationskonsulent Frederikke Halling Hastrup på frh@sl.dk