Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Metoder og tilgange: Struktureret Visualiseret Specialpædagogik

Hvordan sikrer du dig, at du forstår personer med autisme – og hvordan kan du hjælpe med at strukturere deres hverdag på den måde, som giver allerbedst mening for den enkelte? Bliv klogere på Struktureret Visualiseret Specialpædagogik, som er en TEACCH-inspireret tilgang til arbejdet med personer med autisme

Frederikke Halling Hastrup / Foto: Ricky John Molloy

10. feb 2022
Struktureret Visualiseret Specialpædagogik.png
Artiklen har en Podcast tilknyttet

Det centrale i den strukturerede, visualiserede specialpædagogik er forståelsen af de autistiske karakteristika, og at du altid ser på den enkeltes behov og færdigheder. Dermed undgår du de udfordringer, som tit opstår på baggrund af misforståelser og mangel på forståelse af den enkeltes situation og følelser.

– Det er jo et helt spektrum: Nogle mennesker med autisme er på et meget tidligt udviklingstrin, har måske en mental retardering oveni og intet sprog. Andre er langt mere abstrakt tænkende, mere end godt begavet, kan forstå komplekse ting, og har masser af sprog. Har du mødt et menneske med autisme, så har du mødt ét menneske med autisme, siger ekspert Rikke Linck i podcasten.

BRUG PODCASTEN: Hent dette refleksionsværktøj og sæt gang i den faglige refleksion og diskussion

Sådan lytter du: