Gentle Teaching
Internationalt blik for Sødisbakke-spil
De 200 hverdagsdilemmaer i brætspillet om Gentle Teaching stammer fra Sødisbakke – men spillet får fin international opmærksomhed
17. april 2018
Forfatter: Malene Skov Jensen
Brætspillet om Gentle Teaching er udviklet af socialpædagoger fra Sødisbakkes botilbud Skovbo. Spillet skal give deltagerne mulighed for at indgå i en faglig dialog omkring deres erfaringer og dilemmaer med Gentle Teaching fra det socialpædagogiske arbejde i dagligdagen.
Spillet indeholder 200 dilemmaer, der er indsamlet blandt medarbejderne på Sødisbakke og stammer fra deres pædagogiske praksis. Og spillet har mødt stor interesse i det internationale netværk af sociale tilbud og institutioner i USA, Canada, Europa, Indien og Japan, der arbejder med Gentle Teaching. Netværket mødes årligt.
– Forrige år præsenterede vi en prototype af brætspillet ved den internationale Gentle Teaching-konference på Island. Vores tanke har hele tiden været, at spillet skal bruges internationalt, og derfor er spillet også både på dansk og engelsk, siger Susanne Poulsen
Spillet fik stor opmærksomhed blandt deltagerne på Island, og interessen var endnu større i 2017, hvor netværket mødtes i Vancouver i Canada. Her kunne socialpædagogerne fra Sødisbakke præsentere det færdige spil, og deltagerne kunne afprøve det og bidrage med nye dilemmaer.
– Vi solgte en del spil til nogle amerikanske universiteter, som vil bruge det i deres undervisning. Vi solgte fx også spil til Belgien, som gerne vil bruge det til ansættelsessamtaler, fordi en snak om dilemmaerne kan sige rigtig meget om en kandidats menneskesyn og faglighed. Også Island er meget interesseret i spillet, og de vil gerne have, at vi kommer op til dem og gennemfører workshops om spillet, siger Susanne Poulsen.
Et fleksibelt spil
Det kan spilles af tre til seks personer og har spørgsmål inden for seks forskellige kategorier: livskvalitet, samarbejde, kommunikation, fravalg, udfordrende adfærd og motivation. Spillet har ingen mållinje, man kan ikke svare rigtigt eller forkert, og man får heller ikke point.
– Spillet er meget fleksibelt, og man kan vælge at fordybe sig i en af kategorierne. Det er tænkt som et inspirationsmateriale, og når man trækker et dilemma, må man meget gerne omformulere det, så det passer til ens hverdag, siger Louise Mølgaard Didriksen.
Spillet er heller ikke kun rettet mod personale, der arbejder med Gentle Teaching til daglig. Det kan også bruges af studerende og pårørende eller medarbejdere på socialpædagogiske arbejdspladser, der gerne vil undersøge, om Gentle Teaching er noget for dem.
Det er planen, at brætspillet løbende skal suppleres med dilemmaer fra arbejdet med Gentle Teaching verden over.