Læsermøde
Hvad læser du altid – og aldrig?
Hvad skal der til for, at du læser dit fagblad? Og rammer vi plet i forhold til dit arbejdsliv? Det var 25 medlemmer i Kreds Østjylland med til at svare på, da Socialpædagogen afholdt det første af en række læsermøder
14. februar 2018
Forfatter: Tina Løvbom Petersen
‘Relevant i forhold til arbejdsmiljø og trivsel’. ‘Godt dilemma’. ‘Interessant fordi det er mit område, det handler om’. ‘Elsker artikler om etik’. Sådan lyder nogle af svarene på spørgsmålet ‘Den her artikel fanger mig, fordi…’ Svar, der er skrevet på grønne post it-lapper og klæbet fast på artikler fra Socialpædagogen, der er hængt op på væggen.
På en lige så stor samling lyserøde lapper er der derimod masser af eksempler på, hvad der ikke lige vækker interesse: ‘Føler mig stopfodret omkring familiepleje-issues’. ‘Kan ikke forstå budskabet’. ‘Kedeligt’ og ‘Bare endnu et smart redskab’.
Vi er på Centralværkstedet i Aarhus en torsdag aften i februar, hvor 25 medlemmer fra Kreds Østjylland har sagt ja til at forlænge deres arbejdsdag en god times tid for at sætte fokus på fagbladet Socialpædagogen. Fagbladets redaktion er mødt op for at tage imod ris og ros – og komme i direkte dialog med medlemmerne for at blive klogere på, hvorvidt bladet rammer plet.
Leder af forbundets kommunikationsenhed, Klaus Lange, byder velkommen og starter med at takke de tilstedeværende for at tage sig tid til at bidrage med deres meninger:
– Årsagen til, at vi er her, er ganske enkel: Vi vil gerne blive endnu bedre til at lave et fagblad, der afspejler jeres hverdag og møder jeres behov. Derfor har vi brug for at høre, hvad I synes om det fagblad, vi går og laver til jer.
Læs mere
Gør os klogere på dit fagblad
Læsermødet i Aarhus var det første af en række, og det næste afholdes i Kreds Storkøbenhavn 26. februar. Senere følger yderligere møder – både som ‘rigtige’ møder rundt om i landet og i digital form i facebookgruppen ‘Socialpædagog til socialpædagog’.
Startpunktet på mødet i Aarhus var deltagernes positive og negative kommentarer om artiklerne fra to udvalgte fagblade: ‘Den her artikel fanger mig, fordi…’ og ‘Den her artikel gider jeg ikke læse, fordi…’
Husk, at du altid er velkommen til at skrive til os om bladets indhold – fx om dette blad. Fortæl os fx med afsæt i de to spørgsmål fra læsermødet, hvorfor du har læst en artikel, eller hvorfor du ikke gad læse en anden.
Skriv til os på nyhedsrum@sl.dk
Tid er en vigtig faktor
Den hurtige øvelse med at skrive ris og ros på de konkrete artikler fra to fagblade er da også kun startskuddet til en tættere dialog, hvor deltagerne fordelt på fire grupper får mulighed for at sætte flere ord på, hvordan de opfatter deres fagblad.
Det handler både om bladets udformning og indhold – og om, hvorvidt artiklerne handler om det, der rører sig i medlemmernes liv både på arbejdet og privat.
Og i de fleste af grupperne står det hurtigt klart, at tid spiller en væsentlig rolle for, hvordan fagbladet bliver læst.
– Tiden er en kæmpe udfordring i mit liv, så alt det, der virker for uinteressant, det sorterer jeg fra. For mig er det derfor vigtigt, at jeg lynhurtigt kan afkode, om det er noget, der er relevant for mig og mit fagområde – ellers ender bladet i stakken af andre ulæste blade, lyder det fx fra en af de fremmødte læsere.
I skal turde være mere kritiske, og så skal I skrive artikler, som rammer mig på følelserne. Som gør mig vred, glad eller trist og giver mig lyst til at handle
Følelser og fællesskab
Et professionelt look, gennemarbejdede artikler og så det, at bladet er produceret CO2 neutralt, er nogle af de point på pluskontoen, læserne deler ud af. Og der er også roser til emner, der samler socialpædagoger på tværs af arbejdsfelt som fx artiklerne om uønsket seksuel opmærksomhed, deltidsproblematikken og sammenhængen mellem faglighed og arbejdsmiljø.
Ved et bord bliver der snakket om, at fagbladet skal vække følelser hos læserne, og her rammer vi langt fra altid skiven, lyder det.
– Hvis der er noget, jeg hader, så er det de der glansbilledeartikler om, at det hele går så godt. For sådan er virkeligheden jo aldrig. I skal turde være mere kritiske, og så skal I skrive artikler, som rammer mig på følelserne. Som gør mig vred, glad eller trist og giver mig lyst til at handle, påpeger en.
Og så er fællesskabsfølelsen også værd at dyrke lidt mere for Socialpædagogen, lyder det ved et andet af de små cafeborde:
– Som fagblad skal I fremme det fællesskab, vi har ude på arbejdspladserne. Bladet skal være noget af det, vi har sammen og få os til at føle, at vi hører sammen. Men det kræver jo, at I serverer stoffet på en måde, som giver os lyst til at dele bladet og snakke om det, vi har læst.