Gå til indhold

Pædagoguddannelsen

Reform af pædagoguddannelsen i sigte: Særligt én ting bliver helt afgørende

Regeringen har præsenteret sit længe ventede udspil til en reform af bl.a. pædagoguddannelsen. Nu venter det politiske arbejde med at lande en endelig aftale, og her bliver særligt én ting afgørende for dit fag og arbejdsområde, understreger Socialpædagogernes formand

8. oktober 2024

Artikel
I dag præsenterede uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (tv.), økonomiminister Stephanie Lose (mf.) og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (th.) regeringens længe ventede udspil til en reform af bl.a. pædagoguddannelsen. Se hvilke syv ting, der er lagt op til.

Forfattere: Niels Søndergaard og Lea Holtze

Foto: Sarah Piil

– Jeg var så frustreret over uddannelsen. For mig handler det grundlæggende om at tage socialområdet og de mennesker, vi støtter, seriøst – det begynder med prioriteringen af uddannelsen og anerkendelsen af, at det er verdens vigtigste fag.  

Sådan sagde Pia Kræfting, der er nyuddannet socialpædagog, for nyligt til fagbladet Socialpædagogen. Her kritiserede hun bl.a. pædagoguddannelsen for manglende kvalitet og undervisningen for at være afkoblet fra praksis.   

Og nu ser der endelig ud til at ske noget med pædagoguddannelsen. For i dag præsenterede regeringen sit længe ventede udspil til en reform af bl.a. pædagoguddannelsen.  

LÆS OGSÅ: hvorfor Pia Kræfting, der er nyuddannet socialpædagog, ser uendeligt potentiale i faget 

Her skal uddannelsen styrkes

Socialpædagogernes formand Benny Andersen fulgte nøje med i pressemødet. Han understreger, at det er bydende nødvendigt at styrke den socialpædagogiske retning for de studerende på pædagoguddannelsen. 

– Som det ser ud i dag, er uddannelsen til socialpædagog ganske enkelt ikke god nok. Det understreges bl.a. af ministeriets egen evaluering. Mennesker med handicap, psykiske lidelser og udsatte børn, unge og voksne har krav på at blive mødt af tilbud, som har kvaliteten og fagligheden i orden. Det kræver helt grundlæggende, at vi har en stærk socialpædagogisk retning på pædagoguddannelsen, som er målrettet arbejdet på socialområdet, siger han og fortsætter:

– Der er markant forskel på den faglighed, som det kræver at arbejde i landets børnehaver, vuggestuer og fritidshjem på dagtilbudsområdet og landets bosteder, herberger og børne- og ungehjem på socialområdet. Det skal uddannelsen tydeligt afspejle. 

Nok uddannede kolleger

Nu, hvor regeringen har præsenteret sit udspil, starter det politiske arbejde med at lande en aftale om pædagoguddannelsen. Her vil Socialpædagogerne fortsat arbejde for, at den socialpædagogiske specialeretning på pædagoguddannelsen styrkes. 

For i dag er under halvdelen af de ansatte på det specialiserede socialområde uddannede socialpædagoger. Mens hver tredje ansatte er ufaglært, og andelen stiger. Og det er helt afgørende, at du og alle andre socialpædagoger har nok kolleger med rette faglighed, hvis kvaliteten i tilbuddene på socialområdet skal sikres fremadrettet, understreger Benny Andersen.  

– Hvis vi skal sikre kvaliteten i tilbuddene på det specialiserede socialområde, skal vi kort og godt have en styrket socialpædagogisk retning på pædagoguddannelsen. Omtrent hver tredje studerende på pædagoguddannelsen skal arbejde på det specialiserede socialområde efter endt uddannelse. Derfor har vi brug for en reform, som giver os en ambitiøs, attraktiv og målrettet uddannelse med en markant styrket socialpædagogisk retning. De unge, som læser til socialpædagog, skal klædes fagligt på til arbejdet på socialområdet. Derfor skal den socialpædagogiske faglighed være langt stærkere på uddannelsen, end den er i dag, siger Benny Andersen. 

Kort om udspillet

Regeringen lægger bl.a. op til at:

  • forkorte alle professions- og erhvervsakademiuddannelser med tre måneder 15 ECTS (undtaget er læreruddannelsen, maritime område og Danmarks Medie og journalisthøjskole).
  • afskaffe modulopbygningen og indføre semesterstruktur med fag
  • indføre flere undervisningstimer, mindre hold og øvelsestimer/lokaler
  • sikre mere vejledning og feedback
  • skabe bedre rammer for ansættelse af undervisere med indsigt i praksis
  • sikre bedre praktik
  • afsætte to mia. kr. årligt til generel styrkelse af professions - og erhvervsakademiuddannelserne. Midlerne vil være fuldt indfaset i 2032. Det fremgår ikke, hvor stort et økonomisk løft der kommer til pædagoguddannelsen
Bliv medlem