Etisk dilemma - rygning 3
Case: Hvordan forholder jeg mig, hvis en borger fortæller mig, at mine kolleger indimellem ryger sammen med ham, når det ikke er tilladt i vores kommune at ryge i arbejdstiden?
20. juli 2023
Forfatter: Frederikke Halling Hastrup
Introduktion: Sådan drøfter I etiske dilemmaer
Dialogen om de etiske dilemmaer handler om at afdække, hvorvidt de etiske principper er under pres, overtrådt, krænkede, eller for dominerende. En drøftelse af dilemmaet skal altså afdække, hvilken balance, der skal forsøges at opnå i håndteringen af dilemmaet.
Inden der tages fat på drøftelsen, skal der aftales en ramme for, hvordan dialogen om dilemmaerne skal foregå. Det er vigtigt, at det ikke bliver personlige værdier og normer, der styrer dialogen.
Faglige etiske drøftelser og dilemmaer skal altid ske med udgangspunkt i borgeren. Det er derfor meget væsentligt at være skarp på indholdet, når der drøftes etiske dilemmaer.
Casen består af:
- Casebeskrivelse
- Rammesætning af, hvilken lovgivning, der gælder på området – iagttag dog særligt reglerne indenfor myndighedsloven
- Forslag til hvad du/I selv kan gøre
Case: Hvordan forholder jeg mig, hvis en borger fortæller mig, at mine kolleger indimellem ryger sammen med ham, når det ikke er tilladt i vores kommune at ryge i arbejdstiden?
I vores kommune må medarbejderne ikke ryge på arbejdet. Men vi har mange borgere, der gerne vil drikke en kop kaffe og ryge en smøg sammen med os. Særligt en af borgerne er svær at føre en samtale med, hvis man ikke møder ham der, hvor han finder mest ro - nemlig med smøgen og kaffen. Borgeren fortæller mig, at mine kolleger indimellem gør en undtagelse og ryger sammen med ham. Hvordan forholder jeg mig til det?
Hvad siger reglerne?
Helt overordnet har alle myndige borgere i Danmark ret til selvbestemmelse, og dermed også ret til at ryge.
Uanset om man er myndig eller ej, er der imidlertid en række love og vejledninger, som begrænser denne ret af hensyn til tredjepersoner – i denne sammenhæng ansatte på botilbud, døgninstitutioner og lignende arbejdspladser.
Arbejdsmiljøloven
Arbejdsmiljøloven påbyder alle arbejdsgivere at sørge for, at arbejdsforholdene for de ansatte er ‘sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige’. Dette gælder både offentlige og private arbejdspladser (§15).
Lov om røgfri miljøer
Lov om røgfri miljøer fra 2007 skal forebygge sundhedsskadelige virkninger af passiv rygning på arbejdet. Loven gælder alle arbejdspladser.
Ifølge loven om røgfri miljøer: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200612L00191
er det som udgangspunkt ulovligt at ryge indendørs på arbejdspladsen (§4). Alle arbejdsgivere skal udarbejde en skriftlig rygepolitik (§5). Der er dog visse undtagelser til forbuddet, som for eksempel botilbud, døgninstitutioner og lignende institutioner (§11), private hjem, der modtager offentlig hjælp i hjemmet (§12) og væresteder (§13).
Arbejdstilsynet har taget stilling til, hvad loven betyder for blandt andet ovenstående kategorier.
- I botilbud kan den enkelte beboer beslutte, om der må ryges i det værelse eller den bolig, som er beboerens hjem. Botilbuddet kan pålægge beboeren ikke at ryge, når personalet opholder sig dér.
- I private hjem, hvor beboeren modtager en offentlig serviceydelse, som fx bostøtte, kan det som forudsætning for ydelsen pålægges beboeren ikke at ryge i det tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen. Det er kommunen, der i givet fald kan pålægge rygeforbuddet. Spørgsmålet afgøres lokalt af den enkelte kommune.
Arbejdsgiveren skal altid sikre, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Hvis der ikke er stillet betingelse om rygeforbud mens personalet er i boligen, skal arbejdsgiveren derfor sørge for, at den ansatte ikke udsættes for sundhedsskadelig påvirkning ved udsættelsen for den passive røg. Det kan fx ske ved at fastsætte retningslinjer for udluftning af hjemmet før og evt. under medarbejderens besøg. - På væresteder er det afgørende, hvor mange rum, værestedet består af. Hvis det kun består af ét rum, kan lederen af værestedet via rygepolitikken bestemme, om der må ryges (hvis det ikke kolliderer med kommunens rygepolitik). Består værestedet af flere rum, gælder reglerne om rygekabine, rygerum etc.
Læs mere her.
Kommunale og regionale politikker
En række kommuner og regioner har vedtaget rygepolitikker, der er mere vidtgående end Lov om røgfri miljøer. Kontakt din leder eller tillidsrepræsentant/arbejdsmiljørepræsentant, hvis du er usikker på, hvad der gælder på din arbejdsplads.
Ansættelsesretligt
Ansatte er ikke forpligtet til at arbejde med noget, der er skadeligt for helbredet og sundheden. Modsat er medarbejderen forpligtet til at oplyse om sygdomme, der kan få indflydelse på arbejdsevnen. Hvis en medarbejder ikke kan tåle røg (til forskel fra, at medarbejderen ikke bryder sig om det!), skal arbejdsgiveren orienteres om det ved ansættelsen.
Det kan du/I selv gøre
Brug din arbejdsmiljørepræsentant til at få drøftet rygning på din arbejdsplads, hvis det er et problem for dig eller dine kolleger. Det kan være en problemstilling, som skal drøftes i jeres MED-udvalg eller samarbejdsudvalg.
Drøft på din arbejdsplads, hvordan I etisk forsvarligt kan gå i dialog med beboerne om at udvikle et skånsomt arbejdsmiljø, som ikke udsætter de ansatte for sundhedsrisici, herunder passiv rygning.
Set fra et etisk perspektiv handler dilemmaer om rygning ofte om ønsket om at ville sikre og forbedre sundhedstilstanden hos borgeren. Her er det væsentligt, at I drøfter omsorgen for det sårbare overfor borgerens ret til at bestemme over sit eget liv. Ligeledes kan det være væsentligt, at I får talt med hinanden om, hvordan I sikrer et godt samarbejdsmiljø via dialog med borgeren og jer.
Mere om etik i socialpædagogisk arbejde
Har du/I lyst til at arbejde videre med flere etiske dilemmaer, så finder du mange flere i enten dette tema: Dilemmaer i forholdene på socialpædagogiske tilbud – eller dette tema: Dilemmaer i arbejdet på socialpædagogiske tilbud [teksten skal igen være link over til temaet].
Du kan også finde Socialpædagogernes Etiske Værdigrundlag og læse mere om Socialpædagogernes Etiske Udvalg på www.sl.dk/etik
Den etiske drøftelse
Socialpædagogerne vil gerne bidrage til, at der arbejdes med etik og dilemmaer på arbejdspladsen.
Det er vigtigt, ikke at føle sig alene med etiske dilemmaer, men at ledelsen inddrages og der sker vidensdeling af dilemmaer med hinanden. Socialpædagogerne opfordrer til at sætte konkrete etiske dilemmaer på dagsorden på arbejdspladsen. Det bidrager til at styrke den socialpædagogiske indsats og gøre dig og dine kolleger til endnu dygtigere socialpædagoger.
Og husk - dilemmahåndtering handler ikke om at finde endegyldige ’rigtige’ løsninger, men at finde afbalancerede handlemuligheder.
Etiske dilemmadrøftelser handler ikke om at få ret - eller hvilke værdier der skal vinde en debat. Det handler om at finde en balance.