Gå til indhold

Mod på ledelse

Min leder så mit potentiale

Efter at have deltaget i et lederforløb har 32-årige Line Noe Byskov nu taget hul på sit første lederjob. I forløbet oplevede hun fuld opbakning: – Min leder så, hvad der motiverede mig og gav mig lov til at tage lederskab på nye spændende opgaver, fortæller hun

27. februar 2023

Artikel
Line Noe Byskov web.png
Et ledertalentforløb bekræftede for Line Noe Byskov, at det var den vej, hun skulle gå. I dag har hun taget hul på sit første lederjob som daglig leder i Specialområde Autisme under Region Midtjylland.

Forfatter: Tina Løvbom Petersen

Foto: Søren Kjeldgaard

– Det giver et kæmpe boost, når der er nogen, der peger på en, og man bliver bekræftet i, at det, man selv går rundt og mærker, det er der rent faktisk også andre, der kan se.

Sådan oplevede Line Noe Byskov det, da hun sidste år blev opfordret til at deltage i et internt lederforløb i Favrskov Kommune, hvor hun var ansat som socialpædagog på botilbuddet Ellemosevej 26C.

Hun havde længe mærket ambitionerne boble indeni og haft lyst til at blive udfordret mere. Og det havde hendes leder også lagt mærke til.

– Min leder så, hvad der motiverede mig og gav mig flere og flere opgaver, som pegede i retning af noget mere organisatorisk og ledelsesansvar. Jeg sad fx med arbejdstidstilrettelæggelse, fik en masse koordinerende opgaver, kom med i udvalg, hvor vi skulle planlægge og implementere nye tiltag – og blev kulturbærer for mange nye initiativer og projekter, fortæller Line Noe Byskov.

For mig betød det, at jeg blev klogere på ledelse og fik afklaret, at det faktisk var det rigtige valg for mig at gå den vej

Line Noe Byskov, daglig leder i Specialområde Autisme under Region Midtjylland

God sparring undervejs

Da Line Noe Byskov gik i gang med ledertalentforløbet, fik hun fra start at vide, at der ikke umiddelbart var en lederstilling med hendes navn på i den organisation, hun var ansat i.

– Det betød også, at jeg undervejs blev sluppet lidt af min egen ledelse og tilkoblet en ledercoach og en netværksgruppe, hvor jeg fik virkelig god sparring. Mine samtaler med ledercoachen fik mig både til at reflektere over, om jeg virkelig ville være leder, men også hvilken type leder, jeg så gerne vil være.

Efter forløbet var Line ikke i tvivl om, at hun ville forfølge ambitionen om at blive leder – og siden august 2022 har hun været ansat som daglig leder i Specialområde Autisme under Region Midtjylland.

– Det tog mig utrolig lang tid at skrive ansøgningen, fordi jeg tænkte meget over, hvad det var for en leder, jeg gerne ville være. Fx har jeg brug for balance mellem job og privatliv og vil ikke arbejde 50 timer om ugen. Den proces var lærerig. Jeg tænkte også på, hvad coachen havde sagt, nemlig at jeg jo altid kunne søge tilbage til jobbet som medarbejder, hvis lederstillingen ikke var det, jeg drømte om, siger hun.

Vænne sig til en ny kasket

I dag er ledelse stadig et felt, som hun øver sig i hver eneste dag, siger Line Noe Byskov:

– Det er stadig en proces for mig at lære at være leder. At vænne mig til, at jeg nu har en anden kasket på, og at min stemme pludselig vejer anderledes. At svære beslutninger nu lander på mit bord – det er da noget, jeg skal arbejde med hele tiden.

Selv er hun glad for, at hun fik mulighed for et ledertalentforløb.

– Jeg kan kun anbefale medarbejdere, der overvejer at gå ledervejen, at melde til sig sådan et forløb. For mig betød det, at jeg blev klogere på ledelse og fik afklaret, at det faktisk var det rigtige valg for mig at gå den vej, siger hun og tilføjer, at forløbet også bekræftede, at hun skulle sætte sin faglighed i spil som leder.

– Socialpædagogisk ledelse giver så god mening på et socialpædagogisk tilbud, det mærker jeg tydeligt nu, hvor jeg som ny leder kan trække på mine erfaringer. Både alt det, jeg ved om autismeområdet, diagnoser og de borgere, vi arbejder med, som gør, at jeg kan sparre med medarbejderne i forhold til metoder og faglighed. Men også fordi jeg ved, hvordan det føles, når man oplever træthed og frustration i arbejdet med mennesker og høje følelsesmæssige krav.

 

To gode råd fra Line:

Til dig, som er leder:

Spotter du en medarbejder, som viser tegn på at have ambitioner i forhold til ledelse, så dyrk og vand det talent. Spørg ind til medarbejderens drømme og visioner – ved MUS og andre lejligheder. Giv vedkommende opgaver, der indebærer ansvar – fx projektlederopgaver, så medarbejderen kan prøve det af. Og vær ikke bange for, at dit eget job er i fare, hvis du uddanner en ny dygtig leder. Det vigtigste er alt andet lige at investere i socialpædagogisk ledelse – der afgørende for fagligheden i de specialiserede tilbud.

Til dig, der drømmer om at blive leder:

Tal med din leder, hvis du går med en lederspire i maven. Vær åben omkring dine ambitioner – også overfor dine kolleger. Det er vigtigt, at du tør række hånden op og være tydelig omkring, at du gerne vil udfordres noget mere. Så har din leder jo alle muligheder for at hjælpe dig med nye udfordringer og opgaver og evt. et uddannelsesforløb.

Mod på ledelse

Har du spottet et ledertalent i din medarbejdergruppe? Så er her et rigtig godt tilbud fra Socialpædagogerne:

I samarbejde med Komponent har vi udviklet diplommodulet Mod på ledelse. Et forløb skræddersyet til socialpædagoger, der ser en lederkarriere som en mulig fremtid, men gerne vil afklares på, om det er det rigtige valg, inden de tager skridtet fuldt ud.

Læs mere om Mod på ledelse

Bliv medlem