Praksischok
Her er det legitimt at være ny og nysgerrig
Der er brug for en blidere start for nyuddannede socialpædagoger. Det har fået en række østjyske arbejdspladser til at udvikle særlige uddannelsesstillinger, hvor man som ny i faget får grundigt indblik i metode, praksis og målgruppe, inden hverdagen for alvor begynder
15. juni 2022
Forfatter: Sara Marie Dynesen
Det sker alt for ofte. Nyudklækkede socialpædagoger får deres første job og tager hul på arbejdslivet. Men efter få måneder rammer hverdagens praksis med oplevelser, som man som nyuddannet ikke er rustet til at håndtere – og pludselig rammes man af følelsen af utilstrækkelighed.
Socialpædagog Mathias Møller Nielsen er en af dem, der mærkede frygten for praksischok, da han som nyuddannet skulle finde et job. Så da han første gang hørte om en nyoprettet uddannelsesstilling i Landsbyen Sølund i Skanderborg Kommune, vidste han, at det var noget for ham.
Med denne type stilling ville han blive taget imod med undervisning, mentorstøtte, supervision og en række andre tiltag, der sikrer, at nye socialpædagoger lander i arbejdslivet på begge ben.
– Da jeg stod over for at skulle søge arbejde, kunne jeg godt mærke, at det virkede angstprovokerende at skulle ud og lande i jobbet som socialpædagog. Men det gav mig en følelse af tryghed, at man kunne få en stilling og blive taget imod af en mentor og med undervisning, siger han.
Fokus på fagligheden
Mathias Møller Nielsen er fastansat hos Landsbyen Sølund. Men sideløbende med sin rolle som socialpædagog modtager han undervisning en til tre dage om ugen i fag som sanseintegration, low arousal og neuropædagogik.
Formålet med den model er, at han som nyuddannet fra start får et bedre indblik i, hvilken type borgere man som socialpædagog står over for på den konkrete arbejdsplads, og hvordan man bedst kan møde borgerne i deres behov.
– Undervisningen er fuldstændig målrettet målgruppen. Noget er meget teoretisk, mens andre ting har mere fokus på, hvordan vi skal anvende det i praksis. Vi har fx haft musikundervisning og har lært, hvordan vi kan tage det med ned i huset og bruge det, siger Mathias Møller Nielsen.
Et udfordret specialområde
Idéen til uddannelsesstillingerne er bygget ud fra bitre erfaringer. Mange nye socialpædagoger oplever praksischok og vender i døren, fordi de mangler en introduktion til målgruppen og til den verden, man træder ind i.
Det fortæller Gert Landergren Due, kredsformand for Socialpædagogerne Østjylland.
– Det er naturligvis et problem for den enkelte medarbejder at få et praksischok. Men det er også et problem for det enkelte botilbud, fordi de skal igennem en ny rekrutteringsproces, hvilket tager tid og slider på medarbejderne. Endelig er det et problem for hele området, fordi nogle er blevet tabt og ikke vil arbejde på specialområdet, fordi de har haft en dårlig oplevelse.
Med kedelige erfaringer som dem, der er beskrevet ovenfor i bagagen, har Gert Landergren Due været med til at udvikle uddannelsesstillingerne, som socialpædagogiske arbejdspladser i bl.a. Region Midtjylland og Skanderborg Kommune har oprettet.
Konceptet er, at nyuddannede ansættes i uddannelsesstillingerne i fire måneder. Her får de undervisning i teori, metode og praksis og har mentortimer hos en erfaren socialpædagog på arbejdspladsen. Samtidig indgår de i en normal vagtcyklus, så de på den måde er en del af huset fra ansættelsens start.
– Det er helt vildt spændende. Især hvis det bliver den nye måde at introducere nyuddannede til faget på, frem for at de får tre følvagter, og så kører det, siger Gert Landergren Due.
Okay at være ny
Når Mathias Møller Nielsen får undervisning og holder møder med sin mentor, er faglighed og refleksion i fokus. De taler både om beboerne og går i dybden med det teoretiske. Men de taler også om den nyuddannede socialpædagogs praktiske arbejde på gulvet. Og det bidrager ifølge ham selv til, at han får øje på sit eget udviklingspotentiale.
– Det holder mig i gang på en anden måde – jeg kører ikke på rutinen. Der kommer hele tiden indspark, så det øger bevidstheden hos mig om både teori og praksis, siger Mathias Møller Nielsen.
Han beskriver selv uddannelsesstillingen lidt som en fjerde praktik, hvor han får lov til at have undervisning, som han kan prøve af i praksis. Samtidig lærer han at acceptere, at der er meget at lære, og at det er helt okay ikke at vide det hele fra dag ét.
– Uddannelsesstillingen giver mig følelsen af, at det er legitimt at være ny og nysgerrig uden helt at have fornemmelsen for, hvad det går ud på. Og vi får tingene italesat og får sparring. Det er nok noget, de fleste nyuddannede går glip af.