Gå til indhold

DILEMMA

Giver velfærdsteknologi altid god mening?

Ikke alle socialpædagoger er lige begejstrede for velfærdsteknologi. Nogle mener, man skal passe på med at lade ny teknologi erstatte varme hænder. Andre mener, det frigør tid og ressourcer. Dorthe Sørensen og Marian Juhl Henningsen er ikke helt enige

28. november 2019

Artikel
Ja Nej dilemma.jpg

Forfatter: Sara Marie Dynesen

Ja

Dorthe Sørensen, arbejder med voksne borgere med kognitive og fysiske udfordringer på bostedet Solvænget i Allerød.

Velfærdsteknologi giver rigtig god mening for de borgere, vi arbejder med, og det gør oftest også vores arbejde nemmere, fordi borgerne har det tæt inde på livet. Den generation af borgere, jeg arbejder med, er jo vokset op med det, så de forventer, at vi kan det. Min egen generation er også godt med, så det er tidsbesparende i hverdagen. Selvfølgelig skal borgerne lige sættes ind i de forskellige programmer, men det giver også mulighed for rigtig godt samvær omkring noget vigtigt, der foregår en-til-en. Når jeg tidligere skulle arbejde med en borger omkring en rutine, så ledte jeg i ugeblade og aviser, klippede billeder ud og laminerede. I dag anvender jeg i højere grad struktur-apps, der er hurtigere at bruge, så forberedelsen er blevet nemmere. Og den tid, jeg sparer, bruger jeg sammen med borgeren i stedet for. I det hele taget giver velfærdsteknologi rigtig meget nærvær med borgerne i min hverdag. Det handler ikke bare om det praktiske, det hjælper os også med at gå kreativt til værks i det pædagogiske arbejde.

Nej

Mariann Juhl Henningsen, arbejder med voksne udviklingshæmmede på Skovstjernen i Grenaa, Norddjurs kommune.

Jeg kender en borger, der har en spiserobot, som han er rigtig glad for. Han kan selv spise og ramme munden, og det er egentlig en succeshistorie. Men vi skal samtidig huske, at selvom han er glad for den spiserobot, skal han stadigvæk have selskab under måltidet af personalet eller en anden borger. Mening og livskvalitet for den enkelte borger skal altid være i højsædet, så det kan bekymre mig, hvis borgere, der er utrygge ved hjælpeforanstaltninger, får det trukket ned over hovedet, fordi det kan spare en medarbejder. Relationer, netværk og mennesker er langt det vigtigste for de fleste. Måske skal man endda være opmærksom på at give mere nærvær end normalt, når man bruger velfærdsteknologi. Man skal have øje for, hvordan borgeren har det med brugen af teknologi og hele tiden sammen med borgeren vurdere, om de har glæde af det. Teknologi er nok også mere trygt for de yngre generationer, som er vokset op med det. Flere ældre er ikke helt så fortrolige med velfærdsteknologi, og det skal man have respekt og forståelse for.

TIDSBESPARENDE

  • Frigiver ressourcer
  • Gør arbejdet nemmere

HUSK BORGEREN

  • Det må ikke blive en spareøvelse
  • Relationer er vigtigst
Bliv medlem