Gå til indhold

GUIDE

Fem typer velfærdsteknologi

Virtual reality, interaktive spil, apps – eller måske en robotarm? Velfærdsteknologiens mange kompenserende værktøjer findes i alle afskygninger. Her får du et overblik over de fem områder, hvor teknologi er mest udbredt i det socialpædagogiske arbejde

28. november 2019

Artikel
Teknologi_CB24461259_1128x600.jpg

Forfatter: Sara Marie Dynesen

Foto: Colourbox

Terapi
Kælne robotkatte og sæler er velkendte terapeutiske hjælpemidler, der kan være med til at skabe ro, tryghed og nærhed. Men virtual reality som led i angstbehandling er også et veletableret værktøj. Mange har desuden fået øjnene op for, at lysterapi til demente og udviklingshæmmede kan mindske uro og sikre en god nattesøvn.

Struktur
Der findes strukturværktøjer til langt de fleste socialpædagogiske målgrupper. Huske-
apps til mennesker med demens – og kalender­applikationer, der er udviklet til både børn og voksne med ADHD og autisme er særligt udbredt. Men bosteder begynder også i stigende grad at anvende digitale opslagstavler og planlægningstavler, der samler aktiviteter og informationer på ét sted.

Kommunikation
Mennesker, der ikke har et talesprog, får mulighed for en højere grad af medbestemmelse og indflydelse på egen hverdag med kommunikationsprogrammer som AVAZ og GoTalk NOW. Samtidig er skærmløsninger noget af det, kommunerne arbejder mest med at implementere i disse år. Her kan borgeren fx modtage bostøtte i form af online-samtaler – eller foretage et tryghedskald i stedet for et fysisk besøg.

Kompensering
Hvis borgere ikke selv kan spise, trække gardinerne for eller klare toiletbesøg, er der også råd for det. Home automation-systemer, hvor borgere ved hjælp af fjernstyring kan regulere lys, åbne og lukke vinduer og døre eller tænde for tv’et, er en del af hverdagen i hjemmet hos mange borgere med funktionsnedsættelse. Det er heller ikke længere nødvendigt at få hjælp til at spise, hvis man har en robotarm, ligesom skylle/tørre-toiletter hjælper med personlig pleje.

LÆS OGSÅ: Brug virtual reality i arbejdet med psykisk sårbare voksne

Læring og træning
Virtual reality bruges også i stigende grad til bl.a. at træne borgere med autisme i mødet med omverdenen – og som social træning til inkluderede skoleelever. Samtidig kan teknologiens mange virkemidler som video, lyd, billede og mulighed for gentagelse gøre det nemmere at forstå faglige opgaver og sociale situationer. Og når ældre og mennesker med funktionsnedsættelser skal træne koordination og balance, kan det sagtens foregå ved hjælp af interaktive spil.

 

Kilder: Welfare Tech, Socialt Udviklingscenter, KL

Bliv medlem
Bliv medlem