Gå til indhold

Beskæftigelse

Sig nej til menneskeligt spild

Luk dem nu ind i varmen, alle de mennesker, som arbejdsmarkedet ellers har dømt ude. Sådan lyder opsangen til arbejdsgiverne fra direktør Peter Nørgaard, som har en klar mission om at få flere virksomheder til at tage et socialt ansvar

20. juni 2018

Artikel
TL_code-of-care.jpg

Forfatter: Tina Løvbom Petersen

Foto: Tao Lytzen

Autisme, ADHD, OCD – yderligere et par diagnoser krydret med et selvmordsforsøg som 13-årig. Ikke just det mest prangende cv for en ung mand, som har en drøm om at blive fotograf, men knapt kan gennemføre folkeskolen.

For den unge Holstebro-dreng Nicolai lignede det mest af alt den direkte vej til en tidlig førtidspension og et liv langt væk fra det ordinære arbejdsmarked. Lige indtil han mødte en lokal direktør, Peter Nørgaard. En mand, hvis første tanke var, at det da var spild af et ungt liv, hvis en diagnose eller to skulle afholde Nicolai fra at få en chance for at udleve sin drøm.

– Jeg startede med at ansætte Nicolai som fejedreng efter skoletid. Og så tænkte jeg, at netop hans autisme måske var en fordel på fotosiden, fordi vi fotograferer tusindvis af billeder hvert år af vores produkter – og det kræver altså en vis systematik, fortæller Peter Nørgaard.

Som tidligere direktør og nu bestyrelsesmedlem i firmaet Creativ Company, der sælger hobbyartikler, har han indført en fast politik om, at 15 pct. af medarbejderne skal være mennesker, som arbejdsmarkedet ellers har dømt ude.

– I Nicolais tilfælde viste han et oplagt talent for at fotografere, så vi sendte ham til fotoskolen i Viborg for at teste talentet. Han fik dispensation til at komme i lære direkte efter 9. klasse – og i dag er han fastansat hos os i Holstebro. En stor gevinst for både ham selv, for vores firma – og for samfundet. 

Min erfaring er, at hvis man fx ansætter en ufaglært og stille og roligt bygger vedkommendes selvværd og arbejdsevne op, så får man dem ofte tilbage på uddannelsessporet senere i arbejdslivet – når de selv er klar til det

Peter Nørgaard, medstifter, Code of Care

Alle har en værdi

Ud over at Peter Nørgaard gennem 15 år som direktør selv har ansat rigtig mange udsatte og sårbare mennesker, er han også medstifter af netværket Code of Care. Et netværk, der ud fra mottoet ‘Alle mennesker har en værdi – lad os benytte den’ arbejder på at få flere virksomheder til at ansætte mennesker med begrænsede ressourcer og udfordringer.

– Vi hører hele tiden, at virksomhederne skriger på arbejdskraft. Men problemet er, at man kun søger faglært arbejdskraft. Og den tankegang skal man væk fra, lyder det fra Peter Nørgaard, som argumenterer for, at der er masser af job, der ikke kræver faglærte hænder.

– Man bliver altså nødt til at være lidt kreativ. Hvorfor ikke tænke i mesterlære, forefaldende arbejde og nogle flere fejedrenge? Min erfaring er, at hvis man fx ansætter en ufaglært og stille og roligt bygger vedkommendes selvværd og arbejdsevne op, så får man dem ofte tilbage på uddannelsessporet senere i arbejdslivet – når de selv er klar til det, siger han og kommer med et helt aktuelt eksempel på, hvordan man kan tænke alternativt.

– For nylig fik vi i Creativ Company nye arbejdsopgaver på lageret. Men i stedet for at tænke i en klassisk fuldtidsstilling valgte vi bevidst at ansætte to nye medarbejdere i småjobs og en i fleksjob. På den måde får vi dækket de 37 timer – og tre mennesker, som ellers stod uden for arbejdsmarkedet, får det antal timer, de hver især kan magte.

Som ansvarlig virksomhed har man en pligt til at være med til at løse de udfordringer, der er i samfundet. Og hvis et menneske har evnen og viljen til at arbejde i 15 timer, så har vi da pligt til at tage imod og udnytte den ressource.

Peter Nørgaard, medstifter, Code of Care

Med særligt fokus på unge

I disse år oplever Peter Nørgaard, at især sårbare unge har brug for en kærlig hånd, fordi de hverken er uddannelses- eller arbejdsmarkedsparate.

– Jeg var for nylig ude i en kommune, hvor de har 420 af de her unge mennesker, som allerede i en ung alder er ved at blive parkeret på sidelinjen. Men tænk lige den tanke, at hvis de bare hver kunne få et ti timers job, så giver det 56 mio. kr. på bundlinjen hvert år. Og vigtigst af alt vil de unge få det bedre, for jeg har i min tid set så mange mennesker blive raske af at få et arbejde.

Løsningen er ifølge Peter Nørgaard ret enkel. Politikerne skal begynde at rette fokus mod virksomhederne og stille reelle krav om, at de udviser socialt ansvar. Og virksomhederne skal turde være nysgerrige på at finde arbejdskraft på andre måder, end vi gør i dag.

– Som ansvarlig virksomhed har man en pligt til at være med til at løse de udfordringer, der er i samfundet. Og hvis et menneske har evnen og viljen til at arbejde i 15 timer, så har vi da pligt til at tage imod og udnytte den ressource. Og jeg siger det bare – at udvise social ansvarlighed er stærkt vanedannende.

Code of Care

Code of Care er en nonprofitorganisation bestående af virksomhedsledere, der selv tager et socialt ansvar og som inspirerer til, informerer om og skaber innovation for at få flere virksomheder til at ansætte mennesker med psykiske, fysiske eller sociale udfordringer i livet.

Bliv medlem