Sådan laver du et godt CV og en god ansøgning
Tips til en ansøgning, der får dig til jobsamtale
- Målret din ansøgning til det job, du søger – forhold dig til stillingsopslaget og brug din viden fra kontakten til arbejdsgiveren.
- Overskrift: Giv din ansøgning en fængende overskrift. Fx ’Engageret socialpædagog søger stillingen som…’
- Skriv det vigtigste først: De første 3-5 linjer af din ansøgning, skal give arbejdsgiveren lyst til at læse videre.
- Drop standarden: ‘Jeg tillader mig at søge…’. Fortæl i stedet, hvorfor du søger stillingen og hvad du kan tilbyde som medarbejder med udgangspunkt i, hvad arbejdsgiveren efterlyser.
- Giv eksempler: Beskriv dine erfaringer og kompetencer ved hjælp af eksempler. Udvælg de erfaringer, som matcher de opgaver eller arbejdsområder, som stillingen omhandler.
- Sprog: Skriv kort og klart. Lav tydelige afsnit og skriv korte sætninger, der gør det nemt at læse ansøgningen.
- Beskriv din person: Fortæl hvem du er som medarbejder og kollega. Undgå som hovedregel livshistorien, familieforhold og fritidsinteresser.
- Brug en e-mailadresse, der sender de rigtige signaler.
- Brug pdf-format: Send både ansøgning og CV i pdf-format.
I Socialpædagogernes guide til din jobsøgning har vi samlet vores anbefalinger om jobsøgning med inspiration til:
- Hvor du finder de relevante jobs
- Hvordan du skriver den gode ansøgning
- Hvordan du skriver det skarpe CV
- Hvordan du forbereder dig til jobsamtalen
Guiden indeholder også materialer, som kan være en hjælp i processen
- Eksempler på ansøgninger
- Eksempler på CV’er
- Øvelser, som kan hjælpe dig til at sætte ord på dine kompetencer
- Tips til hvordan du strukturerer din jobsøgning
God læselyst