Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Mit faglige fokus: Jeg bruger bleskift til relationsdannelse

For socialpædagog Maliha Louise Pessian Hansen er det også en pædagogisk opgave at stå for borgerens personlige hygiejne – og ser det som en mulighed for at skabe relation og små stjernestunder

Ulla Abildtrup / Foto: Søren Kjeldgaard

09. maj 2022
Fagligt Fokus logoer (19).png
Fagligt fokus

Socialpædagogisk faglighed forandrer liv. Men hvordan bruger socialpædagoger deres faglighed i det daglige arbejde, og hvilke faglige refleksioner ligger der bag handlingerne? Det undersøger vi i portrætserien ’Mit faglige fokus’.

Maliha Louise Pessian Hansen

33 år og uddannet pædagog i 2016. Har bl.a. arbejdet i et enkeltmandsprojekt under Olivia Danmark og på det socialpædagogiske opholdssted Eggertshus i Svendborg. Siden marts 2021 ansat på botilbuddet Engbo Kerteminde.

Hvad er dit faglige fokus?

Borgerne hos os er nonverbale, fem ud af seks er også immobile, og de har alle en lang række diagnoser. Selv om de er i alderen 34 til 74 år, er de kognitivt mellem tre måneder og 2-3 år, og derfor fylder personlig pleje som bleskift meget på mit arbejde. For mig er personlig hygiejne også pædagogisk arbejde, og jeg bruger samspillet med borgeren i situationen til relationsdannelse.

Hvorfor er det fokus vigtigt at have i dit arbejde?

I situationer med personlig hygiejne er borgeren allermest sårbar og blufærdig. Vores borgere kan blive udadreagerende, hvis der er noget, de ikke kan lide, og derfor fortæller jeg altid, hvad jeg laver, når jeg fx er i gang med et bleskift, så borgeren kan følge med. Jeg holder også meget øje med borgerens ansigt og armbevægelser for at prøve at tolke, om han kan lide det eller ej. Samtidig anvender jeg situationen til at hygge og fjolle med borgeren. Jeg kan finde på at lave grimasser, efterligne deres mimik og lyde eller kildre borgeren, så det bliver til små stjernestunder, selv om der måske lugter lidt af afføring.

Beskriv en situation fra din hverdag, hvor din faglighed gjorde en forskel?

En af vores borgere bliver blufærdig ved bleskift og vil gerne have, at det skal gå hurtigt. Det signalerer han ved stille at lægge en hånd på min. Nogle gange går det altså ikke så hurtigt, som han vil have - hvis der fx er noget, der sidder fast, eller han har behov for ekstra creme. Så griber jeg ud efter hans bamse, som jeg sørger for er lige i nærheden, og giver ham et kys med bamsen. Han elsker den bamse, og den tager opmærksomheden et øjeblik fra det, han ikke kan lide.

Hvis bamsen ikke er der, leger vi gemme. Jeg trækker dynen lidt op over hans hoved og spørger, ’Hov, hvor er du henne?’ Og så siger han en lyd, som jeg tolker som grin, og jeg trækker dynen af og siger: ’Neeeejj, der var du jo!’

Hvorfor greb du situationen an, som du gjorde?

Jeg bruger bamsen eller legen som en gulerod, så det ikke kun er surt, når jeg kommer ind til borgeren. Han ved, at vi skal lege, når bleskiftet er overstået – det er en slags belønning. Samtidig træner jeg min tolkning af borgerens signaler, som stadig er en udfordring, selvom jeg var været her i et år. Relationsdannelse er alfa og omega i mit job.

Hvilke faglige redskaber eller viden kan du ikke undvære i dit arbejde?

På skolen lærte jeg om low arousal, som passer godt til min natur og de borgere, jeg arbejder med. Det nytter jo ikke at begynde at råbe tilbage, hvis en borger er ophidset. Så er det bedre at tilbyde en gå- eller køretur afhængig af borgerens temperament, eller jeg kan sætte mig ned og læse med borgeren, mens jeg nusser hans hænder. Mange af vores borgere har fået et årsabonnement på Saxo, og det kan virkelig anbefales, det bruger vi rigtig meget. Vores borgere kan godt lidt at høre historier af H. C. Andersen eller Astrid Lindgren som fx Pippi Langstrømpe, og de kan især godt lide, når jeg laver sjove stemmer.

Lyt dig faglig: Podcast om Low arousal med Bo Hejlskov Elvén gør dig klogere på teori, metode og praksis 

 


Hvad er DIT faglige fokus? Har du eller en kollega et fagligt fokus, som vi skal fortælle om? Så send endelig en mail med en kort beskrivelse til kommunikationskonsulent Frederikke Halling Hastrup på frh@sl.dk