Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Mit faglige fokus: Grafisk facilitering styrker dialogen

Lena Gustafsen bruger grafisk facilitering som et kommunikationsværktøj, og til at udvide borgernes forståelsesramme

Ulla Abildtrup / Foto: Nils Lund Pedersen

14. nov 2023
20231110_SocPæd_LenaGustafsen07_1128600.jpg
Fagligt fokus
Socialpædagog Lena Gustafsen er bl.a. certificeret LA2-træner, og har taget et kursus i grafisk facilitering. Begge dele bruger hun til at skabe trivsel og succesoplevelser for beboerne på Krogsbølleparken.

Socialpædagogisk faglighed forandrer liv. Men hvordan bruger socialpædagoger deres faglighed i det daglige arbejde, og hvilke faglige refleksioner ligger der bag handlingerne? Det undersøger vi i portrætserien ’Mit faglige fokus’.

Lena Gustafsen

Uddannet socialpædagog i 1998. Har bl.a. arbejdet på Kofoedsminde, og arbejder i dag som socialpædagog på Krogsbølleparken, som er et botilbud for ældre med funktionsnedsættelser og demens.

Hvad er dit faglige fokus?

Jeg bruger tegning som kommunikationsværktøj for at udvide borgernes forståelsesramme. Når opvaskemaskinen er i stykker, kan jeg for eksempel sætte en tegning på opvaskeren, som forestiller et trist ansigt med et termometer, der viser 40 grader. Så forstår borgerne, at den er ’syg’ og husker det, så længe tegningen sidder på opvaskemaskinen. En gang tegnede jeg også en person, der skulle ligne vores nattevagt, under en palme med en drink. Sådan forklarede jeg en beboer, at nattevagten var på ferie.

Hvorfor er det fokus vigtigt at have i dit arbejde?

Beboerne i Krogsbølleparken har forskellige funktionsnedsættelser, fx Downs Syndrom og demens. Jeg oplever, at de ikke altid forstår de ord, vi bruger. Men det er jo så vigtigt at kunne gøre sig forståeligt, derfor forsøger jeg at nå borgerne gennem grafisk facilitering.

Beskriv en situation fra din hverdag, hvor din faglighed gjorde en forskel?

Flere af beboerne døjer med uro, men de får ro og oplever en fællesskabsfølelse, når vi sidder i fællesarealet og tegner sammen. En dag kom en af beboerne forbi, da jeg sad og tegnede med et par af de andre, og hun sagde, at hun ikke kunne finde ud af at tegne. Da jeg spurgte hvorfor, svarede hun: ’Jeg er spastiker!’. Jeg udfordrede hende og sagde, at alle kan tegne.

Så kom hun hen til bordet og tegnede nogle kruseduller på et stykke papir. Bagefter valgte hun forskellige farver, og sammen fik vi lavet fugle ud af hendes kruseduller. Borgeren forlod bordet med en følelse af, at hun kan tegne.

Hvorfor greb du situationen an, som du gjorde?

Gennem relationsarbejdet og ved hjælp af grafisk facilitering ville jeg give borgeren en følelse af at kunne være en del af fællesskabet trods sit handicap. Det var en mega succesoplevelse for hende at være med til at tegne. Jeg tegner fortsat sammen med borgerne, og med én af dem har jeg en leg, hvor vi på skift tegner en streg, og så skal vedkommende forbinde stregerne. Sammen finder vi ud af, hvad det skal ende med at ligne.

Nogle borgere kan have svært ved at finde på, hvad de skal tegne. Så ser vi ud ad vinduet og får for eksempel øje på et træ, og så kan vi prøve at tegne et træ sammen.

Hvilke faglige redskaber eller viden kan du ikke undvære i dit arbejde?

Jeg var på 3-dages grafisk faciliteringskursus i efteråret 2022 hos Marie Lørring Dahl. Hun er cand. pæd. i pædagogisk psykologi, grafisk facilitator og systemisk coach. Vi var to kolleger, som deltog, og siden har vi brugt grafisk facilitering rigtig meget.

I efteråret 2023 bliver jeg certificeret LA2 træner, og i forbindelse med vores projekt omkring LA2 har jeg lavet tegninger til undervisningsmaterialet. For eksempel tegnede jeg en gravsten og skrev på den: ’Synsninger og private holdninger’. Og så var de begravet!

LYT TIL LA2(u): Hvordan sikrer du dig, at du arbejder med borgerens indefra-perspektiv, hvis vedkommende ikke har et verbalt sprog? Lyt til denne podcast om LA2(u)