Få øje på det, der ikke virker
Hvad gør man, når et udsat barn eller en borger ikke vil samarbejde? Pædagog og psykolog Lars Rasborg mener, at socialpædagoger er hjulpet godt på vej, hvis de arbejder metodebevidst, skærper fokus på egen pædagogiske praksis og skifter spor, hvis konflikten truer
Et barn på et behandlingshjem gør modstand. Hun har flere gange fået at vide, at der er aftensmad, men hun vil ikke komme. Socialpædagogen har ellers sagt det mange gange – der er mad, nu skal hun komme og spise. Men lige lidt hjælper det. Til sidst bliver stemmen hævet. Først hos den voksne. Så hos barnet. Det hele ender i en højrøstet konflikt.
Men hvad sker der, hvis socialpædagogen gør noget andet? Hvis hun frem for at holde hårdt mod hårdt ændrer strategi og forholder sig nysgerrigt til barnet? Måske er konflikten afværget, og barn og voksen finder sammen en løsning, fordi socialpædagogen laver et skift i sin pædagogiske metode.