Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Få øje på det, der ikke virker

Hvad gør man, når et udsat barn eller en borger ikke vil samarbejde? Pædagog og psykolog Lars Rasborg mener, at socialpædagoger er hjulpet godt på vej, hvis de arbejder metode­bevidst, skærper fokus på egen pædagogiske praksis og skifter spor, hvis konflikten truer

Sara Marie Dynesen / Foto: Ricky John Molloy

08. apr 2022
Billeder til artikler.png (1)
Fagligt fokus

Et barn på et behandlingshjem gør modstand. Hun har flere gange fået at vide, at der er aftensmad, men hun vil ikke komme. Socialpædagogen har ellers sagt det mange gange – der er mad, nu skal hun komme og spise. Men lige lidt hjælper det. Til sidst bliver stemmen hævet. Først hos den voksne. Så hos barnet. Det hele ender i en højrøstet konflikt.

Men hvad sker der, hvis socialpædagogen gør noget andet? Hvis hun frem for at holde hårdt mod hårdt ændrer strategi og forholder sig nysgerrigt til barnet? Måske er konflikten afværget, og barn og voksen finder sammen en løsning, fordi socialpædagogen laver et skift i sin pædagogiske metode.