Gå til indhold

Fleksible arbejdstider

Svært ved at tiltrække nye medarbejdere? To ledere har fundet nøglen

Overvejer du, hvad der kunne gøre det lettere at rekruttere og holde fast i de dygtige medarbejdere? Anette og Eija har som ledere begge haft succes med at ryste posen i forhold til planlægningen af arbejdet. Læs, hvad de har gjort – og effekten af det

22. januar 2025

Artikel
Både Anette Schubert (tv.), som er centerchef på Botilbud Rude Skov og Eija Japsen, som er funktionsleder i CABAS, har valgt at gå nye veje i forhold til planlægning af arbejdet.

Forfatter: Tina Løvbom Petersen

Foto: Sofia Busk

De første mange gange medarbejderne opfordrede centerchef Anette Schubert til at indføre lange arbejdsdage, var hendes svar konsekvent: Nej tak.

Hun var overbevist om, at overenskomster og arbejdstidsregler var gennemtænkte i forhold til, hvad der var et godt arbejdsmiljø for den enkelte – og at det i øvrigt ville være svært at implementere. Og så var hun også bekymret for, at lange tjenester kunne få både sygefravær og vikarforbrug til at stige.

Men i en tid, hvor hun ligesom mange andre ledere oplever udfordringer med rekruttering, personaleomsætning og sygefravær, var hun indstillet på at prøve noget nyt.

– I forbindelse med KL’s projekt ’En fremtid med fuldtid’, hvor der er fokus på at få flere op på fuld tid, så vi, at lange tjenester var det, medarbejderne ønskede. Derfor besluttede vi at afprøve lange arbejdsdage på Botilbud Rude Skov, fortæller Anette Schubert.

LÆS OGSÅ: Ny evaluering: Flere timer kan lette arbejdspresset

Lange dage giver færre weekendtjenester

Efter et længere forløb, hvor både tillidsvalgte, tjenesteplanlæggere og udvalgte medarbejdere var involveret, blev indsatsen sat igang – med færre weekendtjenester og flere sammenhængende fridage til følge.

– De medarbejdere, der har ønsket det, har nu lange tjenester, og de møder fx fra kl. 7.15 til 22.15. Og undervejs har vi lavet mange prøvehandlinger, interviews med medarbejdere – og lavet kvantitative målinger på sygefravær, personaleomsætning, dyre timer, magtanvendelser mv., fortæller Anette Schubert.

LÆS OGSÅ: Botilbud efter fuldtidsprojekt: Ingen vil tilbage til det gamle

Oplever det som win-win

Hun er i dag ikke i tvivl om, at de lange tjenester har mange fordele:

– For den enkelte medarbejder giver det mere ro og bedre mulighed for at planlægge dagen efter beboerens behov. Og så giver det plads til restitution på en helt anden måde, når man har 10 til 12 tjenester på fire uger, hvor det før var 18 til 20, siger centerchefen.

De lange dage har betydet, at flere nu arbejder på fuldtid. Og Anette Schubert oplever også, at muligheden for lange arbejdsdage betyder noget i et jobopslag:

– Vi mærker nysgerrighed og interesse fra potentielle nye kolleger, når de kan se, at vi slår stillinger op på 37 timer og mulighed for at arbejde færre weekender.

LÆS OGSÅ: Sådan kan du få hjælp fra Socialpædagogerne til at finde de rette kandidater 

Pauser

Sådan sikrer vi restitution

Botilbud Rude Skov har i forbindelse med de lange tjenester også sat ekstra fokus på pauser og restitution. Der er nu indført en pausekultur, der skal sikre medarbejderne mulighed for at holde pauser.

Her fremgår det bl.a., at:

  • Pauserne planlægges i det enkelte hus – med udgangspunkt i beboernes behov.
  • En pause er individuel, og behovet for hvor og hvordan, den holdes, kan være forskellig fra person til person. Det enkelte hus aftaler rammer for pauser og afholdelse af disse.
  • Pauserne planlægges ved arbejdstidens start for at synliggøre en kultur, som vægter medarbejdertrivsel og overskud til kerneopgaven.

Kilde: Værdier – pause struktur/kultur Boligerne Rude Skov

Mere tid til kerneopgaven

I Helsingør har Eija Japsen også længe været optaget af, hvordan man skaber en hverdag, hvor medarbejderne oplever at have mere tid til kerneopgaven. Som funktionsleder i aktivitets- og samværstilbuddet Nygård ved Helsingør, som er en del af CABAS, har hun set mange socialpædagoger føle sig pressede, når de måtte lede efter hullerne til det nødvendige papirarbejde.

– Lidt inspireret af tiden under corona fik jeg idéen om at indføre hjemmearbejdsdage. Dvs. dage, hvor man helt trækker sig fra relationsarbejdet for i stedet at fokusere på opgaver, der kræver fordybelse foran en skærm – alt det, der ofte gør, at man må trække sig fra arbejdet med borgerne, fortæller Eija Japsen.

Hjemmearbejde en gang om måneden

Siden januar 2023 har medarbejderne derfor efter aftale kunnet arbejde hjemme en dag om måneden – fx på dage, hvor der ikke var så mange brugere i tilbuddet. Al planlægning af hjemmearbejde sker i de enkelte grupper med typisk fire medarbejdere i hver gruppe.

– En hjemmearbejdsdag giver medarbejderne mulighed for at gå mere i dybden med nogle af de skriftlige opgaver som fx planlægning af aktiviteter, forberedelse af projekter, dokumentation eller pædagogiske notater. Til gengæld skal de sjældnere trække sig fra tiden med borgerne for fx at lave skriftligt arbejde, siger Eija Japsen.

LÆS OGSÅ: Rotation sikrer restitution på bosted

Spiller ind ved rekruttering

Som funktionsleder kan hun godt mærke, at det faktisk gør en forskel i forhold til rekruttering, at der nu i jobopslag for CABAS står, at der er mulighed for at arbejde hjemme efter aftale.

– For nyligt har vi ansat to nye kolleger, og de gav begge udtryk for, at de havde noteret sig det i opslaget. Det var tydeligt, at det betød noget for dem i forhold til trivsel, siger hun.

Planlægning

Sådan sikrer vi hjemmearbejde

  • Medarbejdere på CABAS har mulighed for én hjemmearbejdsdag om måneden.
  • Ansvaret for at planlægge hjemmearbejde er placeret i de enkelte grupper – der er fire grupper med hver fire til seks medarbejdere.
  • Planlægningen sker fx på det ugentlige morgenmøde.
  • Opgaver, der planlægges på en hjemmearbejdsdag, kan fx være planlægning af aktiviteter og temaer, forberedelse af projekter, dokumentation, pædagogiske notater, udfyldelse af trafiklysskemaer på borgerne eller regnskaber og handleplansmøder.

Kort om de to arbejdspladser

Botilbud Rude Skov i Nordsjælland Botilbuddet består af tre huse med i alt 67 moderne boliger til voksne med multiple handicap, udviklingshæmning eller et særligt behov for struktur i hverdagen.

CABAS i Helsingør Kommune organiserer flere tilbud om beskyttet beskæftigelse med både interne og eksterne værksteder, hvor borgerne kan arbejde med bl.a. tekstil, metal, køkken, pedelservice, rengøring grøn haveservice.

Bliv medlem