Arbejdsliv
Er I fra forskellige generationer? Få seks råd til at undgå at grave grøfter på din arbejdsplads
Kolleger i alle aldre kan give god energi til arbejdspladsen. Men i generationskløften lurer også faldgruber, der udfordrer samarbejdet, siger ekspert Karen Christina Spuur. Her er hendes seks råd til, hvordan I håndterer generationsforskelle på arbejdspladsen
24. september 2024
Forfatter: Berit Jarmin
Faglighed har ingen alder. Tværtimod kan kolleger fra forskellige generationer skabe den helt rette synergi. Alligevel oplever du måske nogle gange, at dit og kollegernes fødselsår spænder ben for det gode samarbejde?
Vi har spurgt ledelsesrådgiver Karen Christina Spuur, som hjælper arbejdspladser, når samarbejdet er kørt af sporet, hvad der er på spil.
– Forskellene generationer imellem handler om hvilket samfund, vi er formet af – om opdragelsesmetoderne og den herskende pædagogik i daginstitutionerne og skolen, da vi voksede op, siger hun og understreger, at der (også) kan være store personlige forskelle inden for de forskellige generationer.
De ældre generationer rundt om på arbejdspladserne har via deres erfaring opnået en masse ’tavs viden’, som de ikke er vant til at italesætte eller forklare, forklarer Karen Christina Spuur.
– Dengang de startede på arbejdsmarkedet, stak man fingeren i jorden, inden man stillede spørgsmål, og gjorde ellers bare. De unge generationer – Y’erne og Z’erne – er vokset med en større jævnbyrdighed i forhold til autoriteter, og de respekterer ikke automatisk erfaring og titler. De har været vant til at blive taget med på råd både af forældre og lærere og at sige højt, hvad de tænker og føler. De vil gerne have, at tingene skal give mening for dem, før de udfører en opgave. Det kan virke provokerende på nogle.
Derfor har hun seks råd, der kan styrke samarbejdet på tværs af aldersforskelle:
Håndter forskellighed konstruktivt
Forskellighed på arbejdspladsen skal italesættes for det, det er: En værdi. Når de ældres erfaring og de yngres ’nye’ viden mødes, styrker det fagligheden og arbejdspladsens omstillingsparathed. For at det lykkes, er det vigtigt at holde sig for øje, at der kan være forskel på, hvordan generationer – og mennesker i det hele taget – tackler forskellighed.
Skab rum for dialog
Giv plads til dialog under møder eller på andre tidspunkter, hvor I er samlet. Det er i samtalen, vi øger rummeligheden og fremmer forståelsen og respekten for hinandens forskelligheder og ligheder. Dialogerne skal tage afsæt i jeres styrker. Det er vigtigt, at alle føler sig inviteret ind i samtalen.
Formuler et fælles tredje
At have et fælles tredje ’udvisker’ forskelligheder og giver et fælles narrativ på arbejdspladsen.Det fælles tredje kan fx være den pædagogiske metode og retninger, I arbejder ud fra og/eller arbejdspladsens værdigrundlag.
Vær bevidst om dine fordomme
Ligegyldigt hvilken generation, du tilhører, eller hvilken rolle du har på arbejdspladsen, har du for-forståelser og fordomme, der påvirker dine præferencer, kommunikation og adfærd. At have forudindtagede holdninger kan være svært at indrømme – eller i de hele taget være bevidst om. Men der er meget at vinde, hvis du er opmærksom på dine fordomme. Dine kollegaer vil sjældent leve op til dem, hvis du møder dem med et åbent sind.
Skab psykologisk tryghed
Psykologisk tryghed er en forudsætning for, at alle medarbejdere kan bidrage med deres viden og kompetencer. Der kan være forskel på generationers behov for psykologisk tryghed. Alle medarbejdere skal føle sig trygge ved at dele deres ideer og bekymringer uden frygt for at blive stemplede, eller for at det får negative konsekvenser.
HØR MERE om, hvordan man skaber psykologisk tryghed i Socialpædagogernes podcast
Lav et perspektivskifte
Socialpædagoger er super trænede i at se verden fra borgernes perspektiv. Den evne kan med fordel bruges til at se arbejdspladsen fra dine kollegaers perspektiv. Hvordan er det at komme som ung og nyuddannet på din arbejdsplads? Eller at have 30 års anciennitet? Mentaliseringsøvelser kan træne dig i at se en samarbejdsopgave fra andres videns - og erfaringsniveauer.
Om Karen Christina Spuur
- Ledelsesrådgiver
- Uddannet cand.mag i historie og psykologi
- Leder af forskningsprojekterne Ledelse af unge, Unge ledere og Generationsledelse.
- Forfatter til bøgerne ’Ledelse på Tværs’ og ’Ledelse af Unge’
- Tidligere lektor på CBS og underviser på Akademiuddannelsen for ledere.
Kan du kende dig selv?
Her er kendetegnene for de fire generationerne på arbejdsmarkedet. Men husk, at der (også) kan være store personlige forskelle inden for de forskellige generationer.
’Den slags er der en procedure for’ (Babyboomer Generationen 1946-1966)
Denne generation er kendt for deres stærke arbejdsetik og loyalitet over for deres arbejdsplads. De værdsætter stabilitet og sikkerhed i deres job og har ofte en hierarkisk tilgang til ledelse. De foretrækker klare strukturer og procedurer i samarbejdet, og nogle kan være mindre tilbøjelige til at omfavne nye teknologier. De forventer respekt for deres erfaring og viden. Denne generation er sammen med X’erne dem, du oftest finder i ledende stillinger.
’Skal vi se at komme videre?’ (Generation X, 1967-1979)
Generation X er kendt for deres selvstændighed og pragmatisme. De dvæler ikke ved opgaverne og er hurtigt videre. De kan godt lide at opdele ting i ’kasser’ og sætte flueben, når arbejdet er udført. De er gode til at navigere i både hierarkiske og flade organisationsstrukturer, og de værdsætter fleksibilitet og balance mellem arbejde og privatliv. Men modsat de yngre generationer planlægger de privatlivet ud fra arbejdsplanen og forventer ikke, det sker den anden vej rundt. Generation X forventer anerkendelse for deres individuelle bidrag og resultater.
’Jeg hører, hvad du siger’ (Generation Y (Millennials) 1980-1995)
Generation Y er kendt for deres teknologiske dygtighed og samarbejdsorienterede tilgang. De søger meningsfuldt arbejde og muligheder for personlig og professionel udvikling. Mange – særligt fra den yngre del af generationen – forventer hyppig feedback og anerkendelse og mulighed for at påvirke beslutninger. Generation Y trives i teamorienterede miljøer og værdsætter diversitet og inklusion.
’Hvorfor gør I det på den måde’? ( Generation Z, 1996-2011)
Generation Z er kendt for deres utålmodighed og meningssøgende tilgang til arbejdet. Mange Z’ere kan have svært ved at se meningen med hierarkier og navigere i dem. Respekt får man ikke ud fra titler eller anciennitet, men pga. sin faglighed og evne til at danne relationer. De søger frihed i deres arbejdsopgaver og arbejdstider og planlægger deres arbejdsliv ud fra deres privatliv. De forventer at have medindflydelse og søger feedback for at forbedre deres præstationer. Generation Z er ofte stærkt relationsorienterede og foretrækker at arbejde i innovative og dynamiske teams.
Kilde: Karen Christina Spuur