Gå til indhold

Fup-opkald og snyde-SMS’er: Følg syv råd, så borgerne undgår digital svindel

Politiet advarer fra tid til anden om opkald og sms’er fra personer, der udgiver sig for at være fra myndighederne, men som i virkeligheden er ude på at narre penge fra folk. Her kan de mennesker, du arbejder med, være særligt udsatte. Få syv råd til at støtte dem i at undgå digital svindel

27. august 2024

Artikel
Er de mennesker, du møder som socialpædagog, særligt udsatte, når det kommer til digital svindel? Så er der gode råd at hente her.

Foto: Colourbox

Det kan være svært at gardere sig mod digital svindel – ikke mindst når den, der forsøger at narre en, udgiver sig for at være fra politiet eller en anden myndighed. Og mange af de mennesker, socialpædagoger arbejder med, kan være særligt udsatte, fx på grund af et udviklingshandicap.

Her får du syv råd til, hvordan du som socialpædagog kan støtte borgerne, så de undgår digital svindel:

Råd nr. 1

Overvej, om der er en særlig risiko

Arbejder du med mennesker, der har et forståelseshandicap? Og/eller mennesker, der er meget impulsstyrede? Så er det vigtigt at være opmærksom på, om de kan have en større risiko for at blive ofre for digital svindel, hvor de fx narres til at overføre penge eller udlevere personlige koder til bank eller MitID. Er der behov for at gøre en særlig indsats for at forebygge snyd?

Råd nr. 2

Fortæl om svindelnumrene

På Forbrugerrådets app og hjemmeside ’Mit digitale selvforsvar’ kan du løbende læse advarsler om aktuelle svindelnumre. Fx har politiet advaret om anmeldelser fra folk, der enten er blevet ringet op eller har fået sms’er fra falske politibetjente, der prøver at lokke koder til bank eller MitID fra deres ofre. Andre gange udgiver svindlerne sig fx for at være fra banken. Gør borgerne opmærksomme på, at den slags kan ske – og at politi, bankfolk og andre myndigheder aldrig beder om koder eller sender links til MitID.

Råd nr. 3

Tjek kampagnen: Stop op og undgå digital svindel

Det Kriminalpræventive Råd har lavet kampagnen ’Stop op og undgå digital svindel’. Her finder du bl.a. en godt tre minutter lang film om forebyggelse af digital svindel, som du selv kan se – og, hvis det giver mening i forhold til målgruppen, bagefter kan se sammen med borgerne og tale om den og kampagnens fem gode råd til at forebygge digital svindel. Se kampagnen her.

Råd nr. 4

Ha’ særligt fokus på stop-rådet

Det Kriminalpræventive Råds første anbefaling lyder: ’Stop op, tag dig god tid og mærk efter, inden du klikker, betaler eller deler personlige oplysninger. Det er vigtigt at undgå forhastede beslutninger.’ For som de skriver i kampagnen: Alle svindelnumre er forskellige, men fælles er, at svindleren vil forsøge at skabe en følelse af hast for at få dig til at reagere hurtigt.

Hvis du støtter et menneske, der er meget impulsstyret, kan I fx tale om forskellige stopklodser, som han/hun kan vænne sig til at bruge inden, han/hun fx betaler noget på nettet. Det kunne være at sætte et ur, så der skal gå et stykke tid, fra ideen opstår, til handlingen udføres.

Støt borgerne i den digitale verden

Smartphones, internet og tablets. Borgere med støttebehov, der gerne vil kommunikere, shoppe og date online, kan have brug for støtte. Socialpædagogerne har sammen med LEV udformet en række gode råd til, hvordan du som socialpædagog bedst hjælper dem, der er lidt usikre på nettet. Se dem her.

Råd nr. 5

Ha' særlig fokus på rådet Få-flere-øjne-på

En anden af Det Kriminalpræventive Råds anbefalinger lyder: ’Få flere øjne på. Er du i tvivl, så tag dig tid til at spørge en, du kender, til råds.’ Snak med borgeren om, hvem han/hun kan tale med, hvis tvivlen opstår.

Råd nr. 6

Tal med banken

Snak med banken om, hvad borgeren kan gøre for at forebygge svindel. Det kan fx handle om at sætte et loft for, hvor meget vedkommende kan overføre på en dag.

Råd nr. 7

Få mere viden

Læs mere om, hvordan du støtter borgeren i den digitale verden i pjecen PÅ NETTET… Til dig, der er lidt usikker på nettet og til dig, der støtter. Pjecen er udgivet af Socialpædagogerne og LEV og kan hentes her.

Tre generelle råd

Udover de to råd om at stoppe op og få flere øjne på lyder Det Kriminalpræventive Råds anbefalinger:

  • Vær opmærksom på faresignalerne, hvis kommunikationen ændrer sig pludseligt eller virker anderledes end normalt, og hvis du føler dig presset til at handle hurtigt.
  • Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med. Brug myndighedernes officielle kanaler, fx hovednummeret, og hvis det er en person, du kender, så ring selv op på det nummer, personen normalt bruger.
  • Del aldrig personlige oplysninger som fx mit MitID eller personlige koder – heller ikke til familie og venner.

Læs mere på Det Kriminalpræventive Råds hjemmeside

Bliv medlem