Gå til indhold

Ledelse

Dorte åbnede Socialpædagogernes kongres: Som leder er det mit ansvar at skabe rammerne for faglighed

For første gang var det i år en leder, der åbnede Socialpædagogernes kongres. Og det gjorde Dorte Laursen med en klar opfordring: Vi skal investere i faglighed. Og vi skal som ledere tage ansvaret for at sikre de nødvendige rammer for, at fagligheden kan blomstre. Få Dortes tre vigtigste pointer

5. december 2024

Artikel
Dorte Laursen er leder i Kerteminde Kommune - og i november åbnede hun Socialpædagogernes kongres 2024. – Det var en kæmpe oplevelse at være med til at sætte rammen for en kongres, der sætter fokus på, hvad socialpædagogers faglighed kan, siger hun.

Forfatter: Tina Løvbom Petersen

Foto: Nils Lund Pedersen

Der var helt stille i salen, da Dorte Laursen gik på scenen og som den første tog ordet på Socialpædagogernes kongres 2024. Forud var der blevet vist en film optaget på den arbejdsplads, hvor hun er leder – en film, der slår fast, at socialpædagogers faglighed forandrer liv.

Og det brugte Dorte Laursen, leder for Bosteder, Støttecentre og Vejledning i Kerteminde Kommune, som afsæt til i sin tale at beskrive, hvordan hun som leder ser det som sin opgave at investere i faglighed.

– Som leder er det mit ansvar at skabe rammer for faglighed. Og det handler både om at afsætte midler til den nødvendige kompetenceudvikling, om at sikre tid til overlap, faglig sparring og supervision i hverdagen – og om at insistere på den nødvendige faglighed, lød det fra Dorte Laursen.

Tre vigtige pointer om faglighed

Dorte Laursen er leder for omkring 100 medarbejdere, hvoraf de fleste har en socialpædagogisk uddannelse. Og hun var stolt af at optræde på kongressen, fortæller hun:

– Det var en kæmpe oplevelse for mig at stå der som socialpædagogisk leder og være med til at sætte rammen for en kongres, der sætter fokus på, hvad vores fag kan.

Her får du Dorte Laursens tre vigtigste pointer i forhold til, hvordan hun i praksis prioriterer den socialpædagogiske faglighed.

1. Ansæt socialpædagoger

– Vi ansætter medarbejdere med socialpædagogisk uddannelse, for socialpædagoger er uddannet til at arbejde professionelt med relationer. De har viden om, at menneskers udvikling er afhængig af samspillet med omverdenen, og at positive relationer tager afsæt i anerkendelse, siger hun og tilføjer, at alle hendes teamledere også er socialpædagoger:

– Min oplevelse er, at socialpædagoger er dygtige som ledere, fordi de jo er uddannet til at skabe de relationer og den tillid og tryghed, der skal være på en arbejdsplads. De kender hverdagens dilemmaer, og de har den nødvendige faglighed til at støtte medarbejderne.

2. Sæt tid af til faglig refleksion

På de arbejdspladser Dorte Laursen er leder for, er der afsat tid i vagtplanerne til både overlap, faglig refleksion og supervision. Videndeling skal man aldrig spare på, mener hun.

– Vi har overlap og faste møder, hvor vi både deler faglige refleksioner om dagsformen hos vores borgere og taler om praktiske ting og opgavefordeling – men hvor der også er tid til at snakke om børn, huset der er ved at blive moderniseret eller den seneste film, man har set i biografen. Det er der, vi mødes både fagligt og personligt, og det har stor værdi.

Også supervision er et fast element, Dorte Laursen prioriterer højt.

– Supervisionen hjælper os med at kunne navigere i feltet mellem faglighed og personlig involvering. Det er i gruppesupervisionen, at vi skaber åbenhed til dialog om de faglige tilgange og får styrket vores fælles bevidsthed om, at vi er på en professionel arbejdsplads – og at vi handler ud fra faglige og ikke private perspektiver i vores arbejde.

3. Investerer i kompetenceudvikling

– De fede år er dem, hvor vi har mulighed for at give alle medarbejdere et fælles kompetenceløft. Det har vi fx gjort ved at uddanne medarbejdere på tværs af de otte matrikler i metoder som KRAP og neuropædagogik. For når vi slår os sammen, kan vi meget mere, siger Dorte Laursen.

Men budgetter og vagtplaner er ikke altid til de store fælles forløb.

– Mindre har også stor betydning. Så i de magre år nøjes vi med faglige temadage eller deltager individuelt i konferencer. Det vigtigste for mig er, at vi er nysgerrige på udvikling af praksis og på at styrke vores faglighed. Og jeg prioriterer faglig udvikling højt.

Bliv medlem