OK24
Pensionist? Nu har du også krav på dette
Er du pensionist, men vendt tilbage til arbejdet? Så bliver du nu omfattet af pensionsordningen. Se, hvad det betyder for dig her
29. oktober 2024

Forfatter: Signe Jacobsen
Foto: Colourbox
Er du fratrådt en stilling og har fået pension, men er efterfølgende vendt tilbage til arbejdet i en kommune eller region? Så bliver du nu omfattet af pensionsordningen. Det betyder, at du fremover vil få indbetalt pension som en del af din løn, ligesom andre ansatte.
Tidligere var pensionister, der fik udbetalt en offentlig pension, undtaget fra pensionsindbetalingerne. Men med de nye aftaler fra OK24 vil du nu også kunne få indbetalt pension, hvis du genoptager eller har genoptaget arbejdet.
Hvornår gælder ændringen?
Ændringen gælder både for nye og allerede ansatte pensionister, men der er forskel på, hvornår det er trådt i kraft:
- Er du ansat efter den 1. maj 2024, får du pension fra den dag, du starter.
- Er du ansat inden 1. maj 2024, skal din arbejdsgiver være begyndt at indbetale pension senest den 1. oktober 2024.
Hvis du har været ansat som tjenestemand, evt. med ret til opsat pension, så anbefaler vi, at du kontakter din lokale kreds for at få rådgivning - der kan være særlige forhold, der gør sig gældende.
Tag også kontakt hvis du i det hele taget er i tvivl, om du har ret til pension.
Vær opmærksom som tillidsrepræsentant
Hvis en pensioneret medarbejder tidligere har fået et ekstra løntillæg i stedet for pensionsindbetaling, kan der lokalt aftales en modregning i lønnen, når pensionen begynder at blive indbetalt. Det er dog ikke et krav.
Der kan ikke modregnes i de faste tillæg, der gives for erfaring, efteruddannelse eller specifikke opgaver.
Er du kommunalt ansat: Læs punktet om pension i bilag 4 i aftalen her (PDF)
Er du regionalt ansat: Læs punktet om pension i bilag 4 i aftalen her (PDF)