Gå til indhold
Socialpædagogernes logo
Mit SL

Fotoreportage

Her er vi alle nørder

I Nørdeklubben er spil og leg som pædagogisk metode nøglen til fællesskabet. Når unge mødes fredag eftermiddag, parkerer de lavt selvværd og social isolation ved døren – og bruger brætspil og rollespil til at skabe nye venskaber

4. september 2023

Artikel
Nørdeklubben .png
Brætspil i Nørdeklubben er et tilbud i Tønder Kommunes Ungeindsats målrettet unge, der skal inkluderes i et fællesskab, men som ikke nødvendigvis har lyst til at spille fodbold eller gå til spejder som flertallet.

Forfatter: Tina Løvbom Petersen

Foto: Michael Drost-Hansen

Zombicide, Mansions of Madness eller King of Tokyo er nogle af de spil, de unge prøver kræfter med. – Vores unge udvikler sig positivt, når de her får mulighed for at motionere hjernen og bruge deres fantasi, siger ungekonsulent Henrik Garde Hansen.
Nye venskaber opstår, når belastede børn møder de mere ressourcestærke børn om noget, de er fælles om at brænde for. – Her indgår alle på lige fod i en styret leg, hvor alle kan være med, når bare de forstår spillets regler, siger Henrik Garde Hansen.
De voksne vælger de spil, de unge skal spille, fortæller Henrik Garde Hansen. – Hvis nogen fx har problemer med mentalisering, så tager vi et spil, der handler om at gennemskue andres skjulte motiver. Det træner de unge i at kunne opdage, hvis nogen opfører sig anderledes – og det virker helt vildt godt at træne mentaliseringsevnen gennem styret leg.
Ud over den faste fredag i Nørde­klubben, har Henrik Garde Hansen også opfølgende samtaler med de unge, som er henvist til tilbuddet med en handleplan.
Benjamin var med til at starte Nørdeklubben. Han mødte som 14-årig op med slem mobning og social isolation i bagagen – og opdagede hurtigt, at han i spillet lettere kan holde ud at være sammen med andre børn.

Nørdeklubben

Som et tilbud under Tønder Kommunes socialforvaltning er Nørdeklubben målrettet unge, der har udfordringer med fx skolevægring, social isolation eller autismespektrumforstyrrelser.

I Nørdeklubben kommer både unge henvist på handleplan og unge, der bare gerne vil nørde og spille. Tanken er, at ingen er specielle i klubben. De er bare nørder, som hellere vil være pirater, mutantjægere og troldmænd, end de vil spille håndbold eller gå til svømning.

Når der spilles i Nørdeklubben, oplever de unge, at de deltager i en fællesskabsleg, hvor det handler om at samarbejde og løse en opgave sammen.
Som ungekonsulent i Tønder Kommune har Henrik Garde Hansen (tv.) været med til at etablere Nørdeklubben, der er et samarbejde mellem socialforvaltningen og ungdomsskolen. – Og tag endelig ikke fejl. Det, der udefra ligner en hyggeaktivitet, er et specialpædagogisk tilbud, hvor vi målrettet arbejder med unge, der er svære at få ind i et fællesskab, siger han.
Fælles for de unge, der bruger Nørdeklubben, er, at de har set de samme japanske tegnefilm og spillet Minecraft i tusindvis af timer.
Tristan synes ikke, det er sjovt at gå til håndbold eller fodbold – han vil hellere bruge sin fantasi. I Nørdeklubben oplever han, at han er ligesom de andre, og at han frit kan dele sin interesse med andre unge.
Når Henrik Garde Hansen fx sidder med en ung, som har været udsat for mobning og har mistet tilliden til andre mennesker, vælger han et brætspil, hvor de unge skal samarbejde. – Følelsen af at blive reddet eller selv redde andre mennesker eller oplevelsen af samhørighed og det at kunne stole på de andre, det indgår i mit pædagogiske arbejde. Så intet spil er tilfældigt her, siger han.
Bliv medlem