Gå til indhold

Guide

Guide: Sådan støtter du borgerne i den digitale verden

Smartphones, internet og tablets. Borgere med støttebehov, der gerne vil kommunikere, shoppe og date online, kan have brug for støtte. Socialpædagogerne har sammen med LEV udformet en række gode råd til, hvordan du som socialpædagog bedst hjælper dem, der er lidt usikre på nettet

23. juni 2022

Artikel
Coverbillede3.png

Forfatter: Marie Dissing Sandahl

1. Gentagelse

Det tager tid at mestre nye færdigheder. Ligesom socialpædagoger jævnligt følger op på, om vasketøjet bliver vasket, eller borgeren husker badet, så skal vi huske det digitale liv. Er din iPad opdateret? Er der nogle mails fra afsendere, du ikke kender? Har du haft nogle oplevelser på nettet, du gerne vil snakke om?

2. Øvelse gør mester

Vi lærer alle af vores fejl, og der skal være plads til at blive klogere. Som støtteperson skal du ikke være overbeskyttende, men selvfølgelig skal du holde øje med, at borgeren ikke bliver snydt, udnyttet eller sat i stor gæld osv.

3. Bliv klogere

Træn eventuelt brugen af webshops sammen med borgeren i appen DigiSafe. I kan også hente appen ’Mit Digitale Selvforsvar’, der løbende kommer med advarsler på digitale farer såsom falske konkurrencer eller forsøg på phishing mails fra nogle, der prøver at ligne officielle myndigheder. Du kan også læse mere om nethandel hos Forbrugerrådet TÆNK.

4. Snak om oplevelser på nettet

Stil gerne spørgsmål – er der fx sket noget på nettet eller i telefonen med en telefonsælger, som borgeren er usikker på?

5. Når skaden er sket

Har en borger været udsat for svindel eller er blevet narret på nettet, kan I finde hjælp i Forbrugerrådets gratis app ’Mit Digitale Selvforsvar’.

Hvad må en socialpædagog hjælpe med på nettet?

Facebook

Du må gerne hjælpe en borger med at benytte Facebook. Det er en god ide, at du taler med vedkommende og eventuelle pårørende, inden I går i gang. Ligesom du hjælper med, hvordan man taler til folk i den virkelige verden, er det også vigtigt, at du hjælper på Facebook. Du må gerne hjælpe borgeren med opsætninger og kodeord på Facebook.

Internetshopping

Du må gerne hjælpe med at betale for en vare i en webshop. Men skal der bruges kode til fx MobilePay eller NemID/MitID, skal borgeren selv kunne sine koder, og du må ikke se dem. Det gælder også ved opsætning af fx fingeraftryksgenkendelse. Til køb i Apple App Store eller Google Play kan der med fordel benyttes gavekort frem for at tilknytte en betalingskort, så der er styr på hvor mange penge, der bliver brugt.

Online-dating

Du må gerne hjælpe en borger med at benytte datingsider. Det er en god idé, at du taler med borgeren om og eventuelle pårørende om dating, inden I går i gang. Ligesom du gerne hjælper med, hvordan man taler til folk i den virkelige verden, er det også vigtigt, at du hjælper med adfærd på datingsider. Du må gerne hjælpe borgeren med opsætninger og kodeord på datingsider.

NemID/MitID 

Du må gerne hjælpe med at ’parre’ tallene fra et NemID-nøglekort, og du må godt hjælpe med MitID-appen – men du må ikke hjælpe med brugernavn og kodeord. Du må ikke kende koden på andres NemID/MitID. Kan borgeren ikke selv huske en kode til NemID/MitID, skal borgere ikke have NemID/MitID og skal fritages for Digital Post og Digital Selvbetjening. Tal med Borgerservice om alternativerne. Træn eventuelt brugen af MitID på demo.borger.dk.

Kreditkort

Du må gerne hjælpe med at benytte et betalingskort til køb på nettet. Du må ikke kende koden på andres kredit og betalingskort. Kan borgeren ikke selv huske en pinkode til et betalings- eller hævekort, skal borgeren ikke have et sådant. Tal med banken om alternativerne. Kan borgeren håndtere et betalingskort, så overvej, om MobilePay kunne være en ide, da det gør nethandel væsentligt lettere.

E-mail

Du må gerne hjælpe med adgang og kodeord til e-mail.

Pjece til download

I pjecen 'På nettet' kan du læse meget mere om, hvordan du hjælper dem, der er lidt usikre på livet på nettet.

Hent pjecen her

Bliv medlem