Gå til indhold

Kommentar

Styrk specialiseringen på uddannelsen

Politikerne skal også huske pædagoguddannelsen. Her har evalueringen meget tydeligt vist, at det halter med især det social- og specialpædagogiske indhold. Derfor må og skal skal vi have en styrket socialpædagogisk specialisering på vores uddannelse

12. maj 2022

Artikel
Marie Sonne - foto Robert Wengler.jpg

Forfattere: Marie Sonne og forbundsnæstformand

Foto: Robert Wengler

Det er ikke bare pædagoguddannelsen, der er under lup. Det samme er læreruddannelsen, og samtidig har en ny undersøgelse vist, at inklusionsprojektet i de danske folkeskoler har slået fejl. Kort sagt har alt for mange børn ikke fået den støtte, de burde få – og lærerne føler sig ikke altid klædt tilstrækkeligt på til den store opgave.

Faktisk svarer omkring halvdelen af lærerne, at de ikke har kompetencerne i forhold til børn med indlæringsvanskeligheder og socio-emotionelle vanskeligheder. Derfor kalder lærerne nu på mere af den faglighed på uddannelsen. Og ja. Selvfølgelig skal børnene have den rette støtte, så derfor er det en oplagt god idé at styrke det område på læreruddannelsen.

MEN – og det her er et stort men – så skal politikerne også huske pædagoguddannelsen. Her har evalueringen meget tydeligt vist, at det halter med især det social- og specialpædagogiske indhold. Derfor må og skal vi have en styrket socialpædagogisk specialisering på vores uddannelse. For den socialpædagogiske faglighed forandrer liv. Og vi har disse fem helt konkrete forslag:

  • Øg specialiseringsretningen op til tre år.
  • Styrk kvaliteten på specialiseringsretningen.
  • Indfør specialiseringsgaranti.
  • Styrk sammenhængen mellem undervisning og praktik.
  • Etablér semesterstruktur med fag.

Disse forslag vil I høre mig gentage mange gange den kommende tid. For vi skal have styrket socialpædagogikken på den social- og specialpædagogiske specialisering.

Bliv medlem
Bliv medlem