Kommentar
Ny pædagoguddannelse øverst på to-do-listen
Flere undervisningstimer i social- og specialpædagogik, en styrket sammenhæng mellem undervisning og praktik – og en garanti for specialiseringsretning. Sådan lyder nogle af Socialpædagogernes bud på, hvordan pædagoguddannelsen skal styrkes
28. november 2022
Forfattere: Benny Andersen og forbundsformand
Foto: Ricky John Molloy
I skrivende stund er der endnu ikke en ny regering på plads efter valgaftenen 1. november. Det er jo godt nok spændende. Uanset bogstavfordeling og partifarver vil der være nok at komme i gang med på socialområdet.
For vi oplever nedskæringer, besparelser – og stramme kommunale budgetaftaler. Samtidig er det blevet svært at rekruttere uddannede kolleger – og færre og færre søger ind på pædagoguddannelsen.
I dag er det under halvdelen af de ansatte på sociale tilbud, der er uddannet socialpædagoger. Det går simpelthen ikke. Derfor står der ’ny pædagoguddannelse’ øverst på vores politiske to-do-liste.
Den socialpædagogiske specialisering på pædagoguddannelsen er i dag ikke stærk nok. Det viser ministeriets evaluering af uddannelsen. Det viser vores medlemsundersøgelse, og det viser det frafald fra faget, der sker, når nyuddannede rammes af såkaldt ’praksischok’.
Det er alarmerende i en tid med voldsomme rekrutteringsudfordringer på socialområdet. Derfor skal vi have en ambitiøs, målrettet og attraktiv pædagoguddannelse med en styrket social- og specialpædagogisk specialisering, der ruster de studerende til bedre at kunne arbejde med mennesker med støttebehov.
Vi foreslår bl.a., at de studerende sikres flere undervisningstimer i social- og specialpædagogik, at sammenhængen mellem undervisning og praktik styrkes – og at de studerende bliver garanteret specialiseringsretning.
Dét bliver nogle af de budskaber, vi går til den nye regering med.