Gå til indhold

FOTOREPORTAGE

Hos os er alle borgere uundværlige

På dagtilbuddet Lejbjergcentret i Aalborg har personalet hver dag fokus på at få borgernes ressourcer i spil. Uanset handicap bidrager alle borgerne til den daglige drift af huset og bliver dermed en del af fællesskabet. Samtidig har dagtilbuddet taget et opgør med meningsløs dokumentation. Lejbjergcentret har netop vundet Socialpædagogernes Pris 2022

27. november 2022

Artikel
Design uden navn (15).png
På Lejbjergcentret bliver alle borgere i dag set som værdifulde ressourcer. Hvor det før var personalet, der styrede det meste, er det nu borgerne, som i høj grad er med til at drive huset. Det centrale omdrejningspunkt er receptionen, som er betjent af borgerne. De tager sig af reelle opgaver som fx at tage imod telefonbeskeder, holde styr på aktivitetstavlen, lave rundvisninger i huset og modtage tilmeldinger til sociale arrangementer.

Forfatter: Henrik Jensen

Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset

Frank er blind og er gennem snart ti år kommet på Lejbjergcentret flere gange om ugen. Frank er bl.a. aktiv i kulturudvalget, som planlægger sociale arrangementer, foredrag og musikarrangementer på Lejbjergcentret. Han er også fast tovholder til morgensamlingerne, hvor han med rolig og myndig stemme står for at formidle vigtige informationer og fælles beskeder til resten af huset.
2.png
Socialpædagogerne Alice Lambertsen (tv.) og Betina Sarup bruger ikke længere tid på meningsløs dokumentation ved computeren. Før var der for hver borger på Lejbjergcentret typisk formuleret tre konkrete delmål. Borger skal vande blomster, køre ud med skraldespanden, cykle to km på kondicykel osv. Men personalet brugte alt for meget tid på at holde styr på de mange delmål for de mere end 100 borgere. I dag er de individuelle delmål erstattet af et enkelt delmål, der er fælles for alle borgere: Borgerne sætter deres ressourcer i spil.
Meyassar passer receptionen på Lejbjergcentret sammen med Bo (tv.) og Thomas. Det er også dem, der tager telefonen, når den ringer. Tidligere var det altid personalet, der tog telefonen – men det var ofte forstyrrende for deres arbejde med borgerne. En dag for knap fem år siden foreslog en af dagtilbuddets borgere, at hun da gerne ville passe telefonen. Selvom hun har cerebral parese og ikke er så let at forstå, fik hun lov til at prøve, og det gik over al forventning. I dag er alle opgaver i receptionen overtaget af borgerne.
Før var det personalet, der redigerede Lejbjerg Nyt, men den opgave har en af borgerne, Elisabeth, nu overtaget. På dagens redaktionsmøde skriver hun på tavlen, hvor meget plads de forskellige artikler må fylde i det næste nummer. Socialpædagog Kamilla Pretzmann (th.) sikrer sig, at alle i redaktionsgruppen kommer til orde, mens de gennemgår og kommenterer artiklerne. Henrik er chefredaktør. Sammen med Mette (forrest) har han skrevet en artikel om, da de var til chilismagning i det grå værksted.
Elisabeth er Lejbjergcentrets husfotograf. En af hendes faste opgaver er at tage billeder af de andre borgere til aktivitetstavlen, som bliver sat op hver dag, så alle kan se, hvem der er hvor i huset. Før var det personalet, der tog billeder af borgerne. Elisabeth har fuldstændig styr på det tekniske. I begyndelsen skulle hun ofte have hjælp til at kontakte de borgere, hun skulle fotografere, men det er blevet nemmere for hende med tiden. Hun er dog stadig ikke meget for selv at blive fotograferet.
Socialpædagog Alice Lambertsen oplever, at der i dag er meget mere kvalitet i dokumentationen end før, hvor hun mest havde fokus på at sætte flueben ud for alle borgernes delmål. Lejbjergcentret har fået lov af Aalborg Kommune til at droppe borgernes konkrete delmål og i stedet udelukkende fokusere på at sætte borgernes ressourcer i spil. – Nu kan jeg koncentrere mig om at følge borgerens motivation og gå med den bold, som borgeren sender afsted, siger hun. Det meste dokumentation laves sammen med borgeren.
Bo er fast filmanmelder i Lejbjerg Nyt. Han er filmnørd og fortæller, at han har mere end 700 dvd’er derhjemme. Til næste nummer har han skrevet en anmeldelse af filmen om Bamse. Selvom den har sine døde perioder, får filmen fire stjerner af Bo.
Fire gange om året udgives Lejbjerg Nyt med artikler og historier om Lejbjergcentret og borgernes oplevelser. De fleste artikler skriver borgerne selv. Jan (tv.) er ny på Lejbjergcentret, og til næste nummer har han valgt at skrive en fin lille præsentation af sig selv. Betina har skrevet en artikel om sin nye røde el-scooter, som hun har købt på Hjallerup Marked.

Lejbjergcentret

Lejbjergcentret er et dagtilbud i Aalborg, som primært henvender sig til personer med en erhvervet hjerneskade eller et fysisk handicap. Der er også flere borgere med Parkinsons syge, sklerose og andre neurologiske lidelser blandt de i alt 104 borgere, som kommer i dagtilbuddet.

Der er 14 medarbejdere i Lejbjergcentrets aktivitetsdel. Seks socialpædagoger, fire ergoterapeuter, tre SOSU-assistenter og en idrætsuddannet. 

På Socialpædagogernes kongres i november modtog Lejbjergcentret Socialpædagogernes Pris 2022. Prisen på 40.000 kr. uddeles til en socialpædagogisk arbejdsplads eller enkeltperson, der leverer høj kvalitet i arbejdet med borgerne eller styrker socialpædagogerne som faggruppe.

Bliv medlem