Krisekommunikation
5 gode råd fra Socialpædagogernes pressechef
Kommunikationskriser kan være meget forskellige, og det kan være svært at forudse shitstormens vindretning. Men der er visse ting, du selv kan gøre som leder for at forberede dig bedst muligt. Forbundets pressechef Lise Møller Aarup giver dig fem vigtige råd
20. januar 2022
Forfatter: Tina Løvbom Petersen
Foto: Colourbox
1) Hav argumenter parat
Det lyder banalt, men det giver ro og tryghed at vide, at du har gode argumenter stående på et dokument i din computer. Ofte ved du som leder udmærket godt, hvad der er potentielt kritiske emner – så lav et par argumenter og opdater beredskabet løbende. Og husk: Hvis du ikke kan forklare det, skal du ikke forsvare det.
2) Forbered interviewet
Hvis du skal interviewes om et emne, som er potentielt kritisk, så forbered dig grundigt. Lav forinden et par sætninger med budskaber, som du VIL sige. Og lav tydelig ’kontrakt’ med journalisten om, hvad du kan/vil sige noget om, og hvordan det skal bruges. Overvej nøje hvilket tøj du har på, hvis det er et tv-interview. For tøj kan underbygge den rolle, du ufrivilligt kan være tildelt.
3) Tænkepauser er ok
Hvis journalisten under interviewet pludselig skifter emne eller kommer med ny fakta, så bed om en tænkepause. Vær ærlig og sig, at du ikke kender fx tallene – og at du lige skal løbe dem igennem. Og i det hele taget: når en journalist ringer, så behøver du ikke svare uforberedt. Sig, at du ringer tilbage om 15 minutter og sæt dig ned og overvej, hvad du vil svare.
4) Svar på kritik
Hvis stormen raser, kan det være fornuftigt at reagere med et svar/en forklaring. Det skal gøres hurtigt, og det kan fx være på Facebook – og det svar kan man så referere tilbage til i debatten.
5) Søg hjælp.
Det måske allervigtigste råd: Husk, at du i pressekriser altid er velkommen til at kontakte Socialpædagogernes pressechef Lise Møller Aarup på tlf. 24 23 51 50.
Kender du reglerne?
Her kan du læse, hvilke regler der gælder, hvis du fx oplever, at pårørende eller andre laver skjulte optagelser eller overvågning af de ansatte:
Skjult overvågning? Her er reglerne