Samtalekapital
5 kompetencer der gør dig til en god samtalepartner
Din evne til at gennemføre en god og autentisk samtale er noget af det, der gør dig til en god leder. Organisationsrådgiver John Langford giver her en oversigt over de fem kompetenceområder, der kan være med til at styrke dine samtalekompetencer
31. maj 2021
Forfatter: Tina Løvbom Petersen
1. Nærvær
Det første kompetenceområde handler om, i hvilken grad du har uforstyrret opmærksomhed i din samtale. Forstyrrelser kan være alt lige fra lyden af indgående mails på din computer, larm og lys fra din telefon til invaderende tanker og din indre stemme. Din oplevede tilstedeværelse vil intuitivt blive aflæst af din samtalepartner og være afgørende for oplevelsen af at være vigtig.
2. Indre opmærksomhed
Dette område handler om evnen til at stille skarpt på, hvad der foregår i dig selv. Om der er følelser, fordomme eller en forudindtaget holdning på spil hos dig i samtalen. Forskning viser, at jo mere man er optaget af på samme tid, jo mere stress, vil man udsætte sit sind for. Man går i ’trussels beredskab', og der udløses cortisol og adrenalin, som skader vores evne til at tænke og skabe nuancerede og effektive måder at møde mennesker på.
3. Afkodning
Afkodning handler om kunsten at høre, hvad et andet menneske egentlig siger. Det er evnen til at komme bagom ordene og stille skarpt på følelserne bag for at forstå, hvad der i virkeligheden er på spil hos den anden person. Nogle af vores helt basale behov som mennesker handler om at blive set og hørt. På den måde oplever vi relationel betydning og værdighed. Det har direkte indflydelse på vores trivsel og selvopfattelse. Hvis du vælger kun at udvikle ét af de fem områder – så vælg denne.
4. Tydelighed
Dette handler om at kunne udtrykke egne behov på en konstruktiv måde, der holder grundlaget for en god samtale i gang. Det kræver både mod og evner. Mod, fordi det er risikabelt at udtrykke sin mening eller at give vigtig feedback til andre. Evner, fordi du skal kunne udtrykke dig ærligt og i respekt for den anden persons følelser.
5. Processtyring
Dette handler om forståelsen af, at alle samtaler har en begyndelse, en midte og en slutning, og at du skal have opmærksomhed på hvert element. I udgangspunktet ved du ikke, hvordan en samtale vil udspille sig. Dette kompetenceområde handler derfor også om at kunne håndtere en samtale, der tager en anderledes drejning og få den tilbage på sporet.
Læs mere:
I artiklen ’5 råd: Bliv en effektiv og autentisk samtalepartner’ fra Væksthus for Ledelse kan du læse meget mere om de fem kompetencer – og få John Langfords konkrete anbefalinger til, hvordan du kan styrke de fem kompetenceområder.
Læs hele artiklen på lederweb.dk