Gå til indhold

valgkampagne

Medlemmerne: Stort ja til socialpolitisk valgkampagne

Hele 75 pct. af de adspurgte mener, det er en super god ide at lave en valgkampagne, der efterlyser en sammenhængende og visionær socialpolitik. Nu går forberedelserne i gang

7. marts 2019

Artikel
valgkamp.png

Forfatter: Marie Dissing Sandahl

Skal vi lave en valgkampagne, der sætter spot på behovet for en sammenhængende og visionær socialpolitik? Sådan blev medlemmerne af Socialpædagogerne spurgt i en meningsmåling for nylig. Og svaret blev et rungende ja.

Ikke mindre end 75 pct. af de knap 3000 medlemmer, der har svaret, synes, det er en super god ide. Og det er en overvældende opbakning. Tæller man også dem, der svarer ’god idé’ og ’ok idé’, så er opbakningen på 96,6 pct.

Det væltede også ind med gode forslag til, hvordan vi bedst muligt laver en kampagne, der viser politikerne den virkelighed, som socialpædagoger oplever. For de kender ikke den fulde værdi af vores arbejde – og det skal vi vise dem. Vi er de socialpolitiske eksperter – og derfor kom der mange forslag om at invitere politikerne med ud i virkeligheden. Rigtig mange har foreslået, at politikerne simpelthen skal høre mere om, hvad vi laver – altså vise dem værdien af socialpædagogisk arbejde ved at fortælle historier fra praksis.

Det er virkelig gode forslag. Og vi har lyttet til det hele. Så nu går vi i gang med forberedelserne.

Nogle medlemmer har spurgt, hvorfor kampagnen skal fokusere på socialpolitik og de borgere, vi arbejder med, og ikke arbejdsmiljø, besparelser og ansættelsesvilkår. Og det er et rigtig godt spørgsmål. Svaret er, at vi netop fokuserer på vores arbejdsvilkår ved at sætte fokus på socialt udsatte. Får vores faglighed de rette strukturelle rammer at udfolde sig i, så kan vi få flere mennesker med i fællesskabet. Det er det, vi sammen skal fortælle politikerne.

Bliv medlem