Deltid
Leder: Puslespillet skal jo gå op
Deltidsansættelserne er nødvendige, hvis der skal være hænder nok til at løse opgaven, mener en leder, der som andre ledere skal sikre, at både økonomien og hverdagen hænger sammen
14. februar 2018
Forfatter: Malene Dreyer
At være ufrivilligt på deltid er træls for medarbejderne, men hvordan ser billedet ud fra et lederperspektiv? Vi har spurgt Birgitte Wold, forstander på ICT/Lyngtoften, hvilke udfordringer hun som leder møder, når vagtplanen, stillingskabalen og de ansattes ønsker skal gå op.
Som de fleste andre socialpædagogiske ledere har hun både fuldtids- og deltidsmedarbejdere ansat. Hun peger på, at man som leder har brug for fleksibiliteten i at have ansatte på deltid:
– Man er nødt til at bruge deltidsansatte for at få det til at hænge sammen. Det handler om at få enderne til at mødes. Rent matematisk kan man bedre løse opgaven jo flere hænder, der er. Vi har fx behov for ekstra hænder om morgenen, når beboerne skal op, og igen når de kommer hjem fra deres dagtilbud, og der skal laves mad i husene.
Når vi har ledige timer, så sender vi en mail ud til de deltidsansatte om, at der er en ledig stilling, og at man kan lægge billet ind på de ledige timer. Det er jeg forpligtet til ifølge overenskomsten
Hvad gør du, hvis du har medarbejdere, der gerne vil op i tid?
– Når vi har ledige timer, så sender vi en mail ud til de deltidsansatte om, at der er en ledig stilling, og at man kan lægge billet ind på de ledige timer. Det er jeg forpligtet til ifølge overenskomsten. Ansatte på deltid har fortrinsret til ledige timer, så de bliver spurgt, før stillingen bliver slået op. Bagefter ser jeg så på, hvordan vi kan få det til at hænge sammen.
Hun genkender det dilemma og det pres, der er på lederne for at få økonomi, faglighed og ordentlighed til at hænge sammen. For det er ikke uden problemer at have flere på fuldtid og dermed færre hænder.
Hvad er dit råd til de ledere, der har svært ved at imødekomme de ansattes ønsker om at komme op i tid?
– Jeg har ikke nøglen til, hvordan man løser det. Situation er forskellig fra organisation til organisation. Nogle gange kolliderer principper med virkeligheden. Men hvis det volder store problemer, så må man gå i dialog med sin forvaltning eller rejse det over for HR. Eller man kan gå til andre lederkolleger og høre, hvordan de løser det.