Gå til indhold

Familiepleje

Fem sjove sproglege

I 2017 sætter Socialpædagogerne fokus på udsatte børns læring, og sprogstimulering er noget af det, der baner vejen for en god skolegang. Her får du fem ideer til sjove, sprogstimulerende lege, som du kan bruge sammen med plejebørn i førskolealderen – og ældre plejebørn med særlige behov

23. august 2017

Artikel
  • Hvad er der i æsken?
    Læg forskellige ting i en skotøjsæske – for eksempel noget spiseligt eller et stykke legetøj (en ting ad gangen). Leg selv lidt på låget, se overrasket ud og sig ’næh, er det…’ På den måde vækkes barnets nysgerrighed. Sammen kan I se og tale om, hvad der er i æsken og fx lege med legetøjet eller spise maden. 
  • Led efter lyden
    Brug et ur, der kan tikke – fx et billigt æggeur. Først lytter du sammen med barnet til uret, så barnet bliver fortrolig med lyden. Dernæst skal uret gemmes – og så skal barnet finde det ved at gå efter lyden. I starten kan du gemme uret et synligt sted, så det er nemt at finde. Når barnet forstår legen, kan I skiftes til at gemme uret og gå på jagt efter det. Formålet er at træne barnet i at skelne mellem lyde – og derved hjælpe det til også at skelne mellem sprogets lyde. 
  • Gæt lyden
    Find sammen med plejebarnet forskellige ting, der giver lyd. Fx en kop, der stilles på en underkop, isterninger i et glas eller en ske, der skrabes på en tallerken. Først afprøver I alle lydene – bagefter vender en af jer ryggen til, mens den anden laver en lyd. Og så skal den første gætte, hvad det er for en. Formålet er det samme som i ovenstående leg. 
  • Kimsleg
    Læg en bestemt slags ting, fx køkkenredskaber, på bordet og tal om, hvad det er. Fx en kartoffelskræller, en grydeske, en kniv etc. Læg et viskestykke over tingene og fjern en ting uden at barnet ser det. Når viskestykket tages væk, skal barnet finde ud af, hvad der mangler. Formålet med huskelegen er at den hjælper barnet til at holde sammen på sproglige meddelelser – og giver en større kompetence i forhold til at huske. 
  • Lege med rim
    For de lidt større børn i før-skole-alderen er det en god ide med rim-lege. Du kan fx læse rim og remser høj, men vente med at sige rimordet, til barnet først har prøvet at finde det. Du kan lave rimlege, hvor I selv finder på rim – og du kan lave et rimspil, hvor man spiller memory med rimord, så man skal finde to ord, der rimer på hinanden.
    Formålet med rim-lege er at skærpe barnets opfattelse af sprogets lyd

Kilde: Ideerne til ovenstående lege er hentet i bøgerne ’Styrk dit barns sprog – 0-3 år’ og ’Styrk dit barns sprog – 3-6 år.’ Begge er skrevet af Lis Klausen og Gry Hodal.

Bliv medlem