Voldsforebyggelse
Nationale retningslinjer på vej
Socialpædagogerne er med i en følgegruppe, der skal arbejde med nationale retningslinjer for forebyggelse af vold på botilbud og forsorgs¬hjem. Det første møde i følgegruppen blev af¬holdt i juni, og retnings¬linjerne skal efter planen ligge klar i 2017.
24. august 2016
Forfatter: Af Maria Rørbæk
Hvad skal der til for at forebygge vold på botilbud og forsorgshjem? Det skal Socialstyrelsen komme med konkrete anbefalinger til i form af nogle nationale retningslinjer, der efter planen skal være klar i 2017. Socialpædagogerne er sammen med række andre fagforeninger og bruger- og interesseorganisationer repræsenteret i en såkaldt følgegruppe, der skal hjælpe med udarbejdelsen. En følgegruppe, der afholdt sit første møde i slutningen af juni.
– Det er et langstrakt arbejde, der først lige er begyndt, men vi håber meget, at retningslinjerne kan blive en konkret hjælp på arbejdspladserne og bidrage til at forbedre arbejdsmiljøet og medføre færre voldsepisoder. Både internt mellem beboerne og mellem beboere og fx socialpædagoger, siger Socialpædagogernes næstformand Marie Sonne.
Formålet med de nationale retningslinjer er at mindske volden på botilbud, og der er fire undermål:
- Retningslinjerne skal bygge på den aktuelt bedst dokumenterede viden og de bedste praksiserfaringer i forhold til voldsforebyggelse.
- Retningslinjerne skal understøtte, at det voldsforebyggende arbejde på botilbud og forsorgshjem har fokus på både forebyggelse, håndtering og læring af voldsepisoder.
- Retningslinjerne skal understøtte, at borgeren og eventuelt borgernes pårørende eller øvrige netværk inddrages i det voldsforebyggende arbejde.
- Det voldsforebyggende arbejde skal bygge på ressource-og mestringsperspektiver.
Grundig udredning
I oplægget til følgegruppens arbejde med de nationale retningslinjer pointeres det endvidere, at det kan nedbringe forekomsten af vold, når man skifter fokus fra restriktiv magtanvendelse og sanktioner til forebyggelse og konflikthåndtering.
For Socialpædagogerne får det højeste prioritet at arbejde for øget fokus på kvalifikationer, faglighed og ressourcer. Marie Sonne siger:
– Der skal meget forskelligt til for at løse problemerne, men det handler bl.a. om grundig udredning, så de rette socialpædagogiske kompetencer er til stede.