Gå til indhold

Ledere afviser medarbejdernes kritik

Bogudgivelse: Sociologen Rasmus Willig langer i sin nye bog 'Afvæbnet kritik' hårdt ud efter kritikkulturen på offentlige arbejdspladser, som ifølge forfatteren betyder, at en ny kernekompetence for medarbejderne er, at de skal være medgørlige, hvis de vil beholde deres job

18. august 2016

Artikel

Forfatter: Malene Dreyer

”Her taler vi tingene op, ikke ned”. Sådan lyder svaret typisk fra en leder til en medarbejder, der stiller kritiske spørgsmål. Den fælles erfaring hos de offentligt ansatte er, at deres kritik bliver lukket ned, og i stedet får de at vide, at det er dem selv den er gal med. Sådan lyder Rasmus Willigs konklusion i bogen ’Afvæbnet kritik’, som langer hårdt ud efter kritikkulturen på offentlige arbejdspladser.

Bogen bygger på syv års forskning på feltet, baseret på vidnesbyrd indsamlet fra i alt 1400 offentligt ansatte, heriblandt pædagoger, lærere og socialrådgivere. Tendensen er ifølge forskeren, at kritik ikke længere er velkomment.

-Når medarbejdere udtrykker en bekymring eller påpeger nogle kritisable forhold, mødes de med svar, som enten udtrykker afmagt eller er intimiderende. Fordringen er, at man ikke skal kritisere eller prøve at forbedre forholdene, man skal være så robust og hærdet, at man kan tåle dem, siger Rasmus Willig.

Rasmus Willig understreger, at det ikke er det ikke kun er de offentlige chefer der skydes på i bogen:

-Cheferne har selv chefer, der gør det samme. Man kan ikke skyde på en enkelt, det er i alle led. For også lederne har mistet deres autonomi. Vi må huske på at vi har at gøre med professioner, der for 15 år siden var styret af en høj grad af autonomi, som i dag bliver detailstyret og reguleret hvert eneste år af politikere og ministerier.

Baggrunden for denne kulturændring er ifølge Willig konkurrencestatens indtog. Offentlige institutioner som skoler og daginstitutioner konkurrerer mod hinanden, hvilket skaber mangel på gennemsigtighed og gør at åbenhed omkring svagheder ikke er velkomne:

-Vi har faktisk en moralsk forventning om gennemsigtighed i det offentlige, men miseren er, at denne form for konkurrence ikke skaber gennemsigtighed; faktisk det stik modsatte. Igen vil jo udstille sig selv som konkurrencesvag. Sosu-assistenten ved jo godt, at hvis hun siger højt, at hun ikke kan nå at skifte ble på de gamle inden de skal i seng, bliver hun fyret, eller også er det nok hendes plejehjem, der skal lukkes eller sammenlægges ved næste omstrukturering besparelse, siger han i et interview til Politiken.

Du kan læse hele interviewet på Politiken.dk: http://politiken.dk/debat/ECE3193704/chefer-kraenker-kritikere-i-den-offentlige-sektor/

Video: Rasmus Willig fortæller om sin bog: https://www.youtube.com/watch?v=UFDwUY4WEIQ

Bliv medlem