Gå til indhold

Velfærdsteknologi

Værktøjer i øjenhøjde

Det skal være lavpraktisk, let at bruge – og matche borgerens behov. I velfærdslaboratoriet Rubens Verden i Vejle kan man snuse til ny velfærdsteknologi og teste løsninger, der gør hverdagen nemmere – og giver borgeren større selvstændighed

25. november 2016

Artikel

Forfatter: Af Tina Løvbom Petersen

– Jeg tager min iPad, og så holder jeg den op foran skiltet her på væggen – og så får jeg vist, hvordan jeg skal gøre. Prøv selv at se.

Finn har på forhånd samlet sengetøj, håndklæder og viskestykker, der skal vaskes – og i det sekund, han med sin iPad scanner en af de tre QR koder på væggen, går en lille film i gang og forklarer Finn, hvad han nu skal gøre.

‘Når Finn skal vaske håndklæder og sengetøj, er det på programmet bomuld’, lyder den rolige stemme fra filmen, som er optaget og indtalt af en af pædagogerne på Bredballe Bofællesskab i Vejle, hvor Finn bor i sin egen lejlighed. Bofællesskaberne består af otte forskellige bomiljøer med knap 90 boliger for voksne med psykisk eller fysisk handicap.

– Førhen boede jeg hos en plejefamilie, og de vaskede altid mit tøj. Men nu har jeg selv lært at gøre det, fortæller Finn begejstret, inden han sætter dagens vask i gang. På bomuldsprogrammet.

På iPad’en ligger også et elektronisk dagprogram, den såkaldte husketavle, som fortæller Finn, hvad han skal – og hvornår. Fx står der i dagens program, at han kl. 9 får besøg af en journalist og en fotograf fra Socialpædagogen.

Og husketavlen er i den grad med til at skabe struktur i hverdagen, forklarer Thilde Skibsted, som er socialpædagog i Bredballe Bofællesskaber.

– Mange af borgerne i Bredballe Bofællesskaber har brug for at vide, hvad de skal i løbet af dagen – og uden struktur og overblik har de svært ved at vide, hvad de skal lave. Så vi bruger husketavlen til at lægge billeder eller små beskeder ind, der viser, at nu skal de tage bussen på arbejde, nu er det tid til at spise, nu får de besøg osv. For en beboer som Finn er det et uundværligt værktøj, siger Thilde Skibsted.

Pædagogisk velfærdslaboratorium

Inspirationen til at bruge iPad, QR-koder, husketavler og andre former for lavpraktiske velfærdsteknologiske løsninger har Thilde Skibsted fået i det såkaldte pædagogiske velfærdslaboratorium Rubens Verden, som blev udviklet i 2013 i Vejle Kommune for at inspirere medarbejdere og borgere til at bruge mere teknologi i hverdagen, så borgerne kan mere selv.

Rubens Verden er skabt som en fiktiv kulisse, hvor man får direkte inspiration til, hvordan man kan bruge velfærdsteknologi til lige præcis den målgruppe, man arbejder med.

– Når du kommer til Rubens Verden, træder du ind i en bolig med badeværelse, stue med køkken og soveværelse – og hele kulissen er opbygget i en række stationer, hvor vi ved, at medarbejderne ude på bostederne og institutionerne typisk bruger rigtig meget tid. Det kan være ved tandbørstning, omkring borddækning, ved køleskabet eller når borgeren skal have tøj på, siger pædagogisk relationsdesigner Trine Holm Erichsen, mens hun rutineret guider rundt i de lyse lokaler.

Undervejs understreger hun flere gange, at det i Rubens Verden er borgeren, der er i centrum.

– Vores formål er ikke at vise teknologi, der fungerer som hjælpemidler for personalet – det her handler om borgerens selvstændighed og om at fremme borgerens mulighed for at agere mere selvhjulpen i sin dagligdag.

Kort om Rubens Verden


Rubens Verden er et innovativt hverdagsteknologisk laboratorium, hvor du får præsenteret forskellige hverdagsteknologier til borgere på det specialiserede handicapområde. Det er ikke teknologi eller hjælpemidler for personalet – men derimod løsninger, der fremmer borgerens mulighed for at være mere selvhjulpen i hverdagen.

Rubens Verden er indrettet som en bolig, hvor løsningerne præsenteres i tre forskellige niveauer tilpasset borgere med forskellige funktionsniveauer. Rummet kan bruges som et arbejdslaboratorium til undervisning og som et showroom, hvor borgere, pårørende, studerende og medarbejdere kan teste ny teknologi.

Rubens Verden er udviklet i tæt samarbejde med de fire handicapcentre i Vejle Kommune – og alle de teknologiske løsninger, der præsenteret i Rubens Verden, findes allerede i praksis i Vejle Kommune.

Rubens Verden er en del af LæringsCenter Brejning – du kan læse mere på www.laeringscenter.vejle.dk


En helt hvid verden

Når man træder ind i Rubens Verden bliver man i første omgang nærmest blændet af omgivelserne. For alt er holdt i hvidt lige fra vægge, loft og gulv til møbler og pyntegenstande. Selv den obligatoriske tøjbamse er malet hvid – kun de røde, grønne og blå QR koder ved alle stationer lyser op i det kridhvide univers.

– Det er helt bevidst, at vi har valgt at male det hele hvidt. Man skal ikke som medarbejder eller borger gå ind i rummet og tænke, jamen det ligner da slet ikke vores arbejdsplads eller mit hjem. På den her måde fremstår det neutralt for alle, og dermed får vi teknologierne til at træde frem. Man forholder sig ikke til interiør eller indretning – man forholder sig til det, man ser på skærmen, forklarer Trine Holm Erichsen.

Som besøgende får man nemlig udleveret en iPad og et sæt høretelefoner, og ved at åbne appen Scanhow, der oprindeligt er udviklet til borgere med autisme eller kognitive forstyrrelser, kan man scanne de forskellige QR-koder og få demonstreret, hvordan velfærdsteknologi kan tænkes ind i hverdagen.

Hver QR-kode passer til tre forskellige funktionsniveauer: Den grønne Ruben, som bor i egen lejlighed og får støtte en til to gange om ugen. Den røde Ruben, som får en mere omfattende støtte – og den blå Ruben, der får massiv støtte i hverdagen.

– Når du scanner en kode med din tablet, så viser Ruben, hvordan han fx dækker bord, tager tøj på, fodrer guldfisk eller sætter kaffe over. Og man kan så ud fra farverne rød, grøn og blå vælge den løsning, der bedst matcher de borgere, man arbejder med til daglig. På den måde får man direkte inspiration til, hvordan man selv kan komme i gang med at tænke velfærdsløsninger ind i arbejdet ud fra den enkelte borgeres behov, siger Trine Holm Erichsen.

Gør borgeren mere selvhjulpen

Fra Bredballe Bofællesskaber har både medarbejdere og beboere, herunder Finn, besøgt Rubens Verden – og det har gjort det meget lettere at få hul på det med at indføre ny teknologi i hverdagen, fortæller Thilde Skibsted.

– Når man som medarbejder eller borger står over for noget nyt, som man ikke ved, hvad er, så er det ofte lettest bare at sige nej. Og mange har den tilgang til teknologi, at en iPad er noget, man spiller på. Men i Rubens Verden får vi vist, hvordan det også kan være et rigtig godt arbejdsredskab, og vi oplever, at borgere som Finn bliver superstolte af, hvad de pludselig kan klare selv ved hjælp af fx deres iPad, siger hun.

Selvom der stadig er en del borgere, der ikke helt kan rumme ny teknologi og stadig har det bedst med en mere gammeldags struktur, så giver det god mening at få introduceret nye elektroniske støttesystemer.

– I dag er det jo sådan, at borgerne skal kunne flere ting selv og være mere og mere selvhjulpne, og her får en borger som fx Finn en helt anden følelse af at være selvstændig og ikke være så afhængig af personalet, når han selv kan bruge hjælpemidler som QR-koder og husketavlen, som man jo kan have med overalt. Og for os medarbejdere betyder det, at vi kan bruge flere ressourcer på samvær og sociale relationer frem for alt det praktiske, lyder det fra Thilde Skibsted.

Det skal afmystificeres

Netop det med, at ny teknologi kan virke overvældende og lidt skræmmende er tænkt ind i den måde, Rubens Verden er designet på. Udgangspunktet er nemlig, at der kun vises teknologi, som allerede findes i praksis i Vejle Kommune.

– Hvem kender ikke det med, at man på en messe eller en konference bliver introduceret for nye teknologier, og så står man der og tænker, jamen virker det? Og skal vi investere i det? Derfor har vi skabt et sted, hvor man som besøgende kun møder teknologi, som andre har afprøvet og arbejder med i praksis – og som det ikke er voldsomt dyrt at investere i, fortæller Trine Holm Erichsen.

Velfærdslaboratoriet er da også udviklet i tæt samarbejde med de fire handicapcentre i Vejle Kommune – og både film, installationer, velfærdsteknologiske løsninger og design er testet af brugerne – dvs. nogle af de borgere, som bor på kommunens centre. Målet er at gøre velfærdsteknologi så brugervenligt og let tilgængeligt som muligt.

– De mange borgere, studerende og medarbejdere, der besøger os for at få inspiration, skal helst gå herfra med en følelse af, at velfærdsteknologi på ingen måde behøver at være noget med robotter og dyre forkromede løsninger. Ved at afmystificere teknologi får man pludselig øjnene op for, at det måske bare handler om at bruge en app, der siger ‘godmorgen – nu skal du stå op’ eller noget andet hverdagsagtigt, lyder det fra Trine Holm Erichsen.



Bliv medlem