Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Højtlæsning må gerne være en samtale

Dialogisk læsning er en form for højtlæsning, der åbner op for nye samtaler mellem børn og voksne og kan forbedre børns sproglige kompetencer. Nu har forskere undersøgt, om metoden gør en forskel for børn i plejefamilier

Sara Marie Dynesen / Foto: Ricky John Molloy

14. dec 2022
DialogiskLæsning_RickyMolloy_FFlogo.png

Når små børn bliver anbragt, får mange adgang til børneværelser, hvor farvestrålende bøger fylder i reolerne. Her er højtlæsning en del af hverdagen og et samlingspunkt, der skaber tryghed og ro. Men for mange anbragte børn kan det være første gang, at bøger og højtlæsning bliver en del af rutinen.

Både dansk og udenlandsk forskning viser, at det har konsekvenser. Anbragte børn er understimulerede og bagud i deres sproglige udvikling i forhold til deres jævnaldrende venner i børnehaven. Det fortæller Dorthe Bleses, der forsker i børns udvikling på Trygfondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet.

– Vi ved nu, at også anbragte børn i Danmark er bagud på alle de kognitive mål, man har undersøgt. Både sprog, matematik og førskriftlige kompetencer. Det gør, at de også er udfordrede i forhold til at gøre noget af det, som styrker trivslen og livsmulighederne på sigt, nemlig at få en uddannelse og gode jobmuligheder, siger hun.

Men kan man forbedre anbragte børns sproglige kompetencer, hvis man læser historier på en særlig måde?