Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Har COVID-19 udviklet eller afviklet socialpædagogisk praksis?

KRONIK: Hvis vi vil stå styrket på den anden side af denne pandemi, skal vi ikke kun holde fast i vores faglighed, men turde at debattere og forholde os til de erfaringer, vi gør i praksis, skriver socialpædagog Vicki Hansen Dehlsen

Vicki Hansen Dehlsen, socialpædagog og Master i Pædagogisk udviklingsarbejde / Foto: Kasper Løftgaard

07. jul 2021
VickiHansenDehlsen2_KasperLoeftgaard_1128x600.jpg
'Hvis vi skal udvikle og styrke vores faglighed fremadrettet, hvilke erfaringer tager du med dig fra coronatiden?' spørger socialpædagog Vicki Hansen Dehlsen med denne kronik. Da hun tog sin master i pædagogisk udviklingsarbejde på DPU undersøgte hun, hvilke konsekvenser det store sundhedsfokus, der fulgte med COVID-19, har haft for den socialpædagogiske praksis.

I et år har alting handlet om COVID-19. Og coronapandemien er ikke blot en historisk parentes, men en gamechanger.

Meget tyder på, at der vil være et før og et efter pandemien, hvilket i høj grad stiller krav til vores håndtering og tilgang til situationen, der forandrede vilkårene for vores arbejde fra den ene dag til den anden.

Hvorvidt vi kommer fagligt styrket eller svækket ud på den anden side afhænger af, hvordan vi forholder os til de erfaringer, vi gør os lige nu, om der igangsættes udviklingsprojekter, og ikke mindst, om vi tør sætte ord på, hvordan sundhedsfaglige krav har påvirket den socialpædagogiske faglighed.

At gøre det rigtige kan føles forkert