Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Det gode måltid - i neuropædagogisk perspektiv

Hvordan skaber vi det bedste måltid for mennesker med funktionsnedsættelser? Bliv klogere på både den socialpædagogiske og ergoterapeutiske tilgang til måltidet

Frederikke Halling Hastrup / Foto: Ricky John Molloy

23. sep 2021
Det gode måltid.png
Artiklen har en Podcast tilknyttet
Ergoterapeut Ninasofie Rasmussen og socialpædagog Lars Kongsø arbejder sammen om at skabe mest mulig livskvalitet for beboerne på Blindecenter Bredegaard

Hvordan skaber vi det bedste måltid for mennesker med funktionsnedsættelser? 

Det handler om at navigere i retten til selvbestemmelse og pligten til omsorg, når socialpædagogen Lars og ergoterapeuten Ninasofie sætter sig til bords med borgerne på Blindecenter Bredegaard. De har hver deres faglige tilgang og blik på måltidet, og så har de fundet et fælles sprog i neuropædagogikken.

I podcasten bliver du klogere på centrale begreber indenfor både socialpædagogikken og ergoterapien, hører om det neuropædagogiske firkløver, og får inspiration til, hvordan man kan lære af hinandens fagligheder til gavn for borgeren.

Sådan lytter du:

Det neuropædagogiske firkløver

I podcasten fortæller lektor Merete Sand fra UCN om, hvordan man kan bruge neuropædagogikken som fælles tilgang til at gribe fx måltidet an, når man arbejder med mennesker med udviklingshæmning. Hun beskriver modellen 'Det neuropædagogiske firkløver', hvor bladene repræsenterer forskellige perspektiver, man kan være nysgerrig på ift. borgeren. Herefter bevæger man sig ned i stilken - pædagogikken - hvor man ud fra de forskellige perspektiver kan begynde at planlægge en pædagogisk aktivitet som fx måltidet.