Gå til indhold

Kronik

Vi bruger vores faglighed på at give mennesker med kommunikationsvanskeligheder et sprog

Vær nysgerrig på, hvad den anden har på hjerte – og tilbyd flere muligheder for at kommunikere på alternative måder. Sådan lyder to gode råd fra TAVS-gruppen – et netværk der i 25 år har arbejdet med at styrke praksis i forhold til mennesker med komplekse kommunikationsbehov

4. august 2025

Artikel
I 25 år har TAVS-gruppen været en inspirationskilde og støtte for ASK-brugere (Alternativ Supplerende Kommunikation), pårørende og fagfolk – og har skabt et rum for videndeling, sparring og praksisnær formidling i Nordjylland.

Forfatter: TAVS-gruppen - Tværfaglig Arbejdsgruppe vedrørende Sprog og Kommunikation

I foråret år 2000 sad en gruppe kvinder i toget på vej hjem fra kursus om kommunikation og videoanalyse på Sjælland. Kurset havde været inspirerende, men alle eksemplerne kom fra hovedstadsområdet. På hjemturen blev idéen derfor født: Nordjylland skulle have sin egen gruppe med fokus på Alternativ og Supplerende Kommunikation (ASK).

LÆS OGSÅ: Sådan bruger Louise og Mette ASK til at give borgerne et nyt sprog

Navnet blev TAVS – Tværfaglig Arbejdsgruppe vedrørende Sprog og Kommunikation – og i 2025 kan gruppen fejre sit 25-års jubilæum.

Et tværfagligt fællesskab

TAVS-gruppen har siden begyndelsen været båret af tværfaglighed og engagement i forhold til mennesker med komplekse kommunikationsbehov. Gennem årene har der været en naturlig udskiftning blandt medlemmerne, men langt de fleste har været med i mange år – og det er faktisk ikke usædvanligt, at medlemmer fortsætter i en periode efter deres pensionering.

I øjeblikket består TAVS-gruppen af 8 medlemmer med faglig baggrund som tale-, ergo-, musikterapeuter, speciallærere, pædagoger samt ASK – og IKT-konsulenter.

Vores formål er at være et forum for gensidig information og erfaringsudveksling og at formidle god praksis inden for ASK – altid med blik for de politiske og organisatoriske rammer, der påvirker området.

PODCAST: Giv en stemme til mennesker uden verbalt sprog

Hvad er ASK?

ASK betyder Alternativ og Supplerende Kommunikation og dækker over metoder og redskaber, der støtter mennesker med kommunikationsvanskeligheder i at udtrykke sig. Det kan være alt fra tegn-til-tale og billedkommunikation til teknologiske hjælpemidler.

Åbne værksteder og gratis inspiration

Et af TAVS-gruppens vigtigste arrangementer er de åbne værksteder, som gennem årene har tiltrukket fagfolk, pårørende og brugere. De åbne værksteder har haft forskellige former og temaer – ofte med afsæt i medlemmernes faglighed – men har også været et tilbud om hjælp til at afprøve og fremstille kommunikationsmaterialer, uanset om man var ny i feltet eller erfaren. Fælles for de åbne værksteder har været ønsket om at gøre ASK håndgribeligt og tilgængeligt.

I dag oplever TAVS- gruppen et ændret behov i forhold til de åbne værksteder. Det er tydeligt, at der ikke længere er tid til at fremstille egne materialer – og efterspørgslen på færdige materialer og skabeloner opleves som stigende.

Nyt tiltag om årets begivenheder

TAVS-gruppens nyeste tiltag er ’Årets gang i kommunikationstavler’. Tavlerne giver mennesker med komplekse kommunikationsbehov mulighed for at tale med om årets små og store begivenheder. En kommunikationstavle er en side med PCS-symboler, der kan anvendes til at udpege ord og vendinger, som brugeren ikke selv kan sige.

De første tavler handlede om tronskiftet og var så stor en succes, at vi fik lyst til at lave flere. TAVS-gruppen har siden lavet tavler om påske, ’Den store bagedyst’, MGP, Grundlovsdag og mange flere. Tavlerne downloades fra vores hjemmeside. I starten krævede det Boardmaker at hente tavlerne, men i slutningen af 2024  fik vi tilladelse til at formidle tavlerne som PDF.

Tavlerne er forsat tilgængelige i en redigerbar version for at imødekomme behovet for tilpasning.

LÆS OGSÅ: Sådan giver digital kommunikation unge med multible funktionsnedsættelser mere livskvalitet

5 gode råd

Til dig, der arbejder med ASK:

Når du arbejder med Alternativ Supplerende Kommunikation (ASK), er det vigtigt at:

1) Møde brugeren med en forventning om at han/hun kan indgå i samspil og kommunikation.

2) Være nysgerrig i forhold til, hvad den anden har på hjerte - ikke tro, at vi ved, hvad den anden vil sige.

3) Tilbyde mange forskellige muligheder for at kommunikere på alternative måder, og anvende dem i vores eget møde med brugeren.

4) Være anerkendende overfor de indsatser andre gør. 

5) Give inspiration til nye måder at kommunikere på. 

Kilde: tavsgruppen.dk

Fra oplevelse til kommunikation

TAVS-gruppen har også stået bag en række kulturelle arrangementer for nordjyske ASK brugere og deres personale. Emnerne har bl.a. været H.C. Andersen, Kierkegaard, Natur og Bogens år.

Det har været vigtigt for os at vise, at man – selvom man er ASK bruger – sagtens kan indgå i aktiviteter som abstrakte emner. Og for os er det både naturligt og nødvendigt, at den enkelte mødes med positive forventninger om at kunne indgå i samspil og kommunikation om meningsfulde begivenheder.

Vi har fået rigtig positiv respons. Pårørende er blevet overraskede over, at det er muligt at engagere sig og kommunikere om abstrakte emner på trods af et kommunikationshandicap. Og fagfolk har ladet sig inspirere og taget meget konkrete idéer med hjem – og anvendt dem.

Kan de forstå Kirkegaard?

Særligt Kirkegaards temaet vakte undren – for hvorfor lave noget om Kierkegaard for denne brugergruppe? Kan de forstå det eller forholde sig til det?

Med udgangspunkt i Kierkegaards tanker og mest velkendte citater lavede vi 5 oplevelses hjørner. Fx blev ’Forventningens glæde er den største’ til ’Velkommen til spillebulen – se om du vinder’. I dette hjørne handlede det om at turde vove – og satse. Alt sammen med mulighed for at anvende symboler til kommunikation.

Vi har samlet erfaringerne fra nogle af de kulturelle arrangementer i bogen ’Fra oplevelse til kommunikation’. Bogen indeholder teoretiske kapitler, praksiseksempler og materialer til egen fremstilling. Og den har været med til at formidle viden om vores arbejde både nationalt og internationalt, da bogen også er blevet oversat til spansk og engelsk.

LÆS OGSÅ: Socialpædagogisk detektivarbejde: Sådan afkoder du borgerens sprog

ASK i forandring – og i fremgang

Siden TAVS-gruppens start har ASK mulighederne og tilbuddene ændret sig markant. Overgangen fra amter til regioner og oprettelsen af VISO har ændret de strukturelle rammer, men behovet for viden og støtte er ikke blevet mindre – tværtimod. Vi oplever en stigende efterspørgsel på oplæg og kurser med afsæt i vores forskellige fagligheder og viden om, hvad ASK er og kan – og hvordan ASK kan understøttes i praksis.

Der er efterhånden mange brugere, som har en elektronisk enhed med kommunikationssoftware. Dermed bliver videns feltet bredere og mere komplekst, da man som fagperson også skal vide noget om kommunikationssoftware, betjeningsformer og de pædagogiske overvejelser, der nødvendigvis må være en del af indsatsen.

Samtidig giver det elektroniske også nye muligheder, hvor ikke selv skal producere eller opfinde materialet, men kan anvende færdige skabeloner. Men udgangspunktet er stadig det samme: hvordan kan vi lave en indsats, som giver personer med kommunikationsudfordringer mulighed for at deltage aktivt?

Et fællesskab med fremtid

TAVS-gruppen er et eksempel på, hvad der kan ske, når faglighed, engagement og samarbejde går hånd i hånd. For os er TAVS gruppen blevet et fællesskab, som giver mulighed for at udveksle erfaringer og viden, der generer ny energi til arbejdet.

Gennem årene er nye medlemmer kommet til. Vi har lagt vægt på at indbyde personer, som har demonstreret en særlig viden eller et særligt engagement i forhold til ASK – og som har haft tid og overskud til at videreformidle denne viden. I år har vi indbudt to nye medlemmer, som skal hjælpe os med at formidle viden om ASK.

Bliv medlem