Gå til indhold

Belønning

Få de 3 bedste råd fra socialpædagoger, der arbejder med belønning

Belønning er et centralt redskab i mange socialpædagogiske metoder og tilgange, og flere eksperter vurderer, at det er blevet mere legitimt at arbejde med belønning. Overvejer du at bruge det i din socialpædagogiske praksis? Så får du her de bedste råd fra tre socialpædagoger, der allerede arbejder med belønning

23. april 2025

Artikel
Belønning kan bruges til at hjælpe en borger med at overkomme noget, der er svært for ham eller hende, ved at give noget ekstra motivation.

Forfatter: Lærke Øland Frederiksen

Foto: Privat

Arbejdet med belønning kan ske på mange forskellige måder – lige fra standardiserede pointsystemer til fagligt fokus på, hvad der kan motivere den enkelte borger.

Her kan du møde tre socialpædagoger, der arbejder med belønning på tre forskellige måder, og få deres bedste råd.

LÆS OGSÅ: Bruger du belønning i arbejdet? Så husk de 6 KRAP’ske principper

Råd nr. 1

Find borgerens motivation

Heidi Reinhold er socialpædagog på Lunden, der er et aflastningstilbud til børn og unge med varigt nedsat funktionsniveau.

Hun arbejder meget med at finde ind til det, der skaber trivsel for den enkelte, og som derfor kan bruges som motivation. Hendes råd er at være undersøgende, i stedet for at være forskrækket over belønning.

– Det handler om at have antennerne ude. Jeg er hele tiden på udkig efter, hvad der motiverer den enkelte, og så prøver vi at gå med det. Jeg tænker altid: ’Hvad er det værste, der kan ske’. Det har været en rigtig god sætning for os, siger hun.

LÆS OGSÅ Få Heidis opskrift på det gode motivationsarbejde

Råd nr. 2

Lav en grundig analyse

Kristoffer Larsen arbejder som socialpædagog på den delvist sikrede institution MulitifunC i Aarhus, hvor de unge får point for at stå op om morgenen og komme i skole.

Hans bedste råd er at lave et grundigt analysearbejde, før man begynder at belønne.

– Det nytter ikke noget bare at fortælle den unge, at det er vigtigt at få en uddannelse. Du bliver nødt til at forstå, hvorfor det er svært at komme i skole. Og så kan du hjælpe med at overkomme det, der er svært, ved at give noget ekstra motivation, siger han.

Det er dog vigtigt hele tiden at have for øje, at belønningen skal kunne fjernes igen, når den ikke er nødvendig længere.

– Og man skal ikke belønne hvad som helst hele tiden. Man skal bruge belønning med omtanke og kun, hvis der er noget meget vigtigt, som er virkelig svært for en ung, siger Kristoffer Larsen.

LÆS OGSÅ: Pointsystem holder unge fra kriminalitet og misbrug

Råd nr. 3

Undgå at straffe

Lene Brinch Johansen arbejder som hjemmevejleder i Esbjerg Kommune, som er med i Socialstyrelsens projekt MUR, der skal udvikle misbrugsbehandling til borgere med udviklingshandicaps.

Den borger, hun er hjemmevejleder for, får en diamant på et kort, hver gang han møder op i misbrugsbehandling. 

Lene Brinch Johansens bedste råd er at undgå, at det udløser en straf, hvis borgeren ikke formår at udvise den adfærd, der belønnes.

– Det må endelig ikke blive sådan, at man dunker dem oven i hovedet med, at de ikke får deres diamant, hvis de ikke dukker op. Så snakker vi om, at det er helt ok ikke at få en diamant i dag, så får du den bare næste gang, siger hun

LÆS OGSÅ: Sådan lykkes det Lene at få borger med udviklingshandicap i misbrugsbehandling

Bliv medlem