Gå til indhold

KRAP

Bruger du belønning i arbejdet? Så husk de 6 KRAP’ske principper

I mange socialpædagogiske metoder og tilgange er belønning et centralt redskab. Måske bruger du det selv? Inden for KRAP opfatter man belønning som en god og vigtig brik, hvis man overholder de KRAP’ske principper, understreger psykolog Lene Metner

4. april 2025

Artikel
'Belønning bliver misforstået og misbrugt, men der er ikke nogen mennesker, der ikke bruger belønning. Vi skal bare bygge det rigtigt op,' siger psykolog Lene Metner. Bl.a. ved hjælp af 6 principper fra KRAP.

Forfatter: Lea Holtze

Foto: Solveig Agerbak

Point eller klistermærker. Smil, ros eller kram. Belønning kan være mange ting – og positiv forstærkning er en naturlig del af mange socialpædagogiske tilgange.

Inden for KRAP er fokus på at se borgerens ressourcer, skabe nye mestringer og finde ind til borgerens motivation ud fra tanken om, at alle har et ønske om at udvikle sig – og vil, hvis de kan.

Til det kan belønning være en god og vigtig brik i et større puslespil – hvis man vel at mærke overholder de KRAP’ske principper, understreger Lene Metner, der er ophavskvinden til det omfattende metodeapparat.

HØR OGSÅ: Lene Metner fortælle om tilgangen KRAP i Socialpædagogernes podcast

Her får du en mini-guide til Lene Metners seks KRAP’ske principper:

1. princip

Afdæk personens vilkår

Forstå personens ressourcer, udfordringer og mestringsstrategier. Ellers risikerer du at belønne en negativ adfærd. Du skal afdække, at evnen til at nå målet er til stede. Find desuden sammen med personen ind til, hvordan situationen er nu, og hvor han eller hun drømmer om at komme hen.

2. princip

Beløn hen mod kompetenceudvikling

Beløn ikke fravær af handlinger, fx at slå, for det gavner ikke at undertrykke adfærd. Det er derimod den adfærd, der skal være mere af – som kompetenceudvikler personen – du skal forstærke.

LÆS OGSÅ: Stort tema i fagbladet om belønning

3. princip

Skab sammenhængen mellem handling og belønning

Der skal være en forståelig sammenhæng mellem handling og belønning for personen. Et barn med kognitive udfordringer forstår ikke nødvendigvis at et antal smileyer eller kryds på et papir betyder, at det udløser en belønning.

4. princip

Byg belønning op og frem mod indre motivation

Lav måltrapper med de enkelte trin, borgeren skal tage, for at komme fra hensigt til handling. Trinnene skal være tilført tilstrækkelig støtte, så de er successikre. Slutmålet er en færdighed og en rutine, som er en del af den indre motivation, fordi det føles rart.

5. princip

Undgå tidsfrister

Belønning må aldrig have en tidsfrist, for så indbygger du en straf, hvis personen ikke klarer det inden for tidsfristen.

6. princip

Trap ned

Når en færdighed er blevet en rutine og indre motivation, der føles rar, trapper du belønningen ned eller flytter den over på noget andet.

Kilde: Lene Metner og www.KRAP.com

Bliv medlem