Gå til indhold

Ledelse

Får du sagt farvel på en ordentlig måde? Få ekspertens fem bedste råd til en god offboarding

Det er vigtigt, hvordan du siger farvel til medarbejdere, der forlader din arbejdsplads. Afskeden kan nemlig gøre en stor forskel for dig, dit team, den afgående medarbejder – og arbejdspladsens brand. Få coach Naja Amelungs bedste råd til, hvordan du som leder sikrer en god offboarding

12. september 2024

Artikel
'En god og værdig afsked kan gøre en stor forskel for dig, dit team og den afgående medarbejder', lyder det fra Naja Amelung, som er coach og tilknyttet Socialpædagogerne. Hun anbefaler derfor ledere at lave en fast procedure for god offboaring.

Forfatter: Tina Løvbom Petersen

Foto: Dan Gabay

Når en medarbejder søger nye udfordringer og vælger at sige op, er det vigtigt, at I får sagt farvel på en god og respektfuld måde. For der er god læring i at høre, hvorfor vedkommende søger væk – og det betyder noget, om medarbejderen går ud ad døren med en positiv oplevelse.

Derfor bør du som leder have en klar strategi for offboarding, lyder budskabet fra Naja Amelung, professionel coach og Master i Organisationsudvikling og Ledelse. Helt konkret har hun fem råd, du kan følge:

  • Skab en kultur, hvor man åbent kan tale højt om ambitioner og drømme
  • Find ud af, hvad den gode afsked er
  • Tag positivt imod en opsigelse
  • Forbered den gode exit-samtale
  • Lyt og lær - medarbejderen er din ambassadør

– En god og værdig afsked kan gøre en stor forskel for dig, dit team og den afgående medarbejder. En god offboarding er meget mere end at sige farvel med bobler og kransekage – det handler om at bevare en god relation til den kollega, der siger farvel, og om at skabe ro blandt de kolleger, der er tilbage, siger hun.

Naja Amelung giver dig fem gode råd til at sikre en god offboarding:

Råd nr. 1

Skab en kultur, hvor man åbent kan tale højt om ambitioner og drømme

Det må ikke være problematisk eller kontroversielt at sige, at man overvejer at søge nye udfordringer i sit arbejdsliv. Gør det tydeligt, allerede når du som leder modtager nye kolleger, at du er helt med på, at vedkommende jo en dag skal videre. Og gør det til en naturlig del af MUS-samtalen at tale om medarbejdernes karrierevisioner og drømme – også selvom de ikke kan opfyldes hos jer.

Råd nr. 2

Find ud af, hvad den gode afsked er

Interesser dig for, hvordan medarbejderne ønsker, der skal siges farvel på arbejdspladsen. Stil spørgsmålet: Hvad er den gode afsked for jer? Hvordan vil I gerne have, at der bliver sagt farvel, hvis I skal ud ad døren? Og lav en standard for, hvad I gør, hvis det fx er en kollega, der skal på pension, en som selv har søgt væk – eller en, som er blevet opsagt.

Råd nr. 3

Tag positivt imod en opsigelse

Når en medarbejder siger op, så gør det til en ukompliceret og naturlig ting. Det gør du fx ved at sige tillykke med det nye job eller de valg, vedkommende har truffet for at komme videre. Tilbyd din hjælp – fx i form af gode råd eller via dit netværk til andre ledere og arbejdspladser. Væn dig til at sige, ’jeg hepper på dig og ønsker dig alt muligt godt’.

Råd nr. 4

Forbered den gode exit-samtale

Du bør altid give et tilbud om en fratrædelsessamtale til den medarbejder, der fratræder sin stilling. Spørg ind til, hvad der har været godt ved organisationen, dig som leder, kollegaskabet og medarbejderens funktion. Det skaber god energi i rummet, når du interesserer dig for det, der har fungeret godt. Hvis medarbejderen er kritisk, så spørg ind til, hvad du kunne have gjort anderledes. 

Råd nr. 5

Lyt og lær

Exit-samtalen er medarbejderens mulighed for at ventilere. Sæt god kaffe over, skab en god ramme for samtalen og signaler, at du lytter, viser interesse og gerne vil lære. Stil åbne spørgsmål og undlad at gå i forsvarsposition.

Hvis du har en sur medarbejder, så handler det om at give vedkommende mulighed for at få luft, mens din rolle er at lytte, nikke og sige tak for din åbenhed. Det er med til at sikre, at medarbejderen går udad døren med en positiv fornemmelse – og det mindsker risikoen for, at vedkommende taler dårligt om dig og arbejdspladsen overfor andre.

Branchen – og Danmark – er lille, så betragt medarbejderen som en ambassadør for din arbejdsplads.

Bliv medlem
Bliv medlem