Gå til indhold

Guide

Sådan støtter du unge med udviklingshandicap i deres online-liv

’Os online’ er et digitalt læringsunivers, som ruster socialpædagoger og andre fagfolk til at støtte unge med kognitive handicap i at færdes trygt på de sociale medier. Her er 6 råd til, hvordan du kommer i gang

28. maj 2024

Artikel
Som socialpædagog har du en vigtig rolle i at støtte unge med udviklingshandicap i at færdes trygt på de sociale medier

Forfatter: Malene Dreyer

Foto: Colourbox

Hvor godt kender du Tik Tok, Snapchat og Messenger? Ved du, hvilke influencers de unge, du arbejder med, følger? Og har du nogen ide om, hvad Discord eller ghosting betyder?

Minder dit svar mest om et spørgsmålstegn, så bare rolig – det er der råd for. På websitet ’Os online’ kan du hente al den hjælp, du har brug for til at blive klædt professionelt på til opgaven. ’Os Online’ er et læringsunivers udviklet til, at du og andre fagpersoner der arbejder med unge med kognitive funktionsnedsættelser, kan støtte de unge til at lære at begå sig digitalt.

De sociale medier er en central del af de unges verden –  også unge med kognitive funktionsnedsættelser.  Men for denne gruppe kan det være vanskeligt at aflæse de sociale spilleregler og navigere i den digitale verden.  Derfor har socialpædagoger og andre fagpersoner, der arbejder med unge med udviklingshandicap, en vigtig rolle i forhold til at støtte den unge i at færdes trygt på de sociale medier.

Sådan kommer du i gang

Annette Haugaard er læringskonsulent hos SUMH (Sammenslutningen af Unge med handicap), som har udviklet læringsuniverset. Her kommer hendes gode råd til, hvordan du bliver klædt på til opgaven.

  1. Først og fremmest skal man vide, at det er svært for unge med kognitive handicap at begå sig på de sociale medier. Der er mange usynlige sociale spilleregler, og man skal kunne læse mellem linjerne og regne ud, hvordan ’jeg virker rigtig’.

  2. Sociale medier hverken kan eller skal undgås. Dels er det umuligt og dels er det en dårlig ide. Det digitale sociale liv er så stor en del af ungdomslivet i dag, at det vil svare til – lidt flabet sagt - at opfordre den unge til at blive inde på sit værelse, ’for så sker dig der ikke noget’. Vi skal interessere os for de unges digitale liv og de vigtige onlinefællesskaber, som de sociale medier tilbyder – for de kan både øge inklusion og mindske ensomhed.

  3. Tag snakken forebyggende. Det er en god ide at bruge Os onlines træningsbane. Her får man meget foræret. Gennem en række interaktive cases kommer man omkring digitale vaner, privatliv, grænser, onlinedating mm. Casene giver anledning til at tale med de unge om deres egne digitale erfaringer.

  4. Vær nysgerrig og fordomsfri. Du behøver ikke selv at være på sociale medier. Det vigtige er at have en pædagogisk interesse i den unges liv. Din primære opgave som fagperson er at stille åbne og nysgerrige spørgsmål til den unges onlineerfaringer, holdninger til sociale medier og alle de emner, det berører som f.eks. venskab, følelser, konflikthåndtering og humor.

  5. Start med det fælles tredje. Læringsuniverset tilbyder et pædagogisk greb, hvor man starter med at forholde sig til en fiktiv person og de dilemmaer, han eller hun står i. Det er mindre sårbart end at tale om sig selv. Efterhånden kan man krabbe sig ind på de mere nære relationer og den unge selv.

  6. Hold linjen varm. Det er en god idé at tage emner op med jævne mellemrum. Snakken om sociale medier er ikke taget en gang for alle. Tværtimod er det noget, der bliver ved med at være aktuelt. Når de unge deler deres erfaringer i gruppen, får de indblik i, at de ikke er den eneste, der har det sådan, eller har prøvet at stå i en given situation. Så tag det op, både når noget larmer på botilbuddet, når nogen er blevet snydt, når der er konflikter eller datingflirt, der fylder. Man får et afsæt til at tale om de unges liv.

Du finder læringsuniverset her: Osonline.dk 

Tip til adfærd på sociale medier

Konflikter

  • Tænk før du skriver
  • Misforståelser opstår let på nettet
  • Nogle konflikter løses bedst offline

Online dating

  • Tag selv ansvar for at få kontakt
  • Husk 1:1-reglen når du flirter online (Send en besked ad gangen og lad modtageren få tid til at svare tilbage, før du skriver igen.)
  • Del aldrig nøgenbilleder uden samtykke – hverken af dig selv eller andre

Privatliv

  • Tænk over hvad du deler
  • Tænk over hvor du deler
  • Spørg før du deler foto
  • Gem det helt private

Grænser

  • Respekter andres grænser
  • Glem ikke at du kommunikerer med et rigtigt menneske
  • Husk at alle har deres egne grænser

(kilde: Læringspointer fra ’Os online’)

Bliv medlem