Gå til indhold

Mit Faglige Fokus

Mit faglige fokus: Enzo kan være en motivation for de børn, der har svært ved at komme i skole

Tonny Kühnel Liljenberg bruger hundeterapi i sit arbejde med børn i indskolingen, der har skolevægring, ADHD eller autisme. Hunden Enzo hjælper til at berolige børnene og giver en ekstra motivation for at møde i skole.

11. marts 2024

Artikel
Billede Tonny og Enzo artikeltop.jpg
Tonny Kühnel Liljenberg bruger hunden Enzo som en motivationsfaktor for de børn, der har svært ved at komme i skole eller klare skoledagen. -En gåtur med Enzo er et simpelt men effektivt belønningsmiddel, siger Tonny.

Forfatter: Signe Jacobsen

Socialpædagogisk faglighed forandrer liv. Men hvordan bruger socialpædagoger deres faglighed i det daglige arbejde, og hvilke faglige refleksioner ligger der bag handlingerne? Det undersøger vi i portrætserien ’Mit faglige fokus’.

Tonny Kühnel Liljenberg

Arbejder som socialpædagog på Behandlingsskolerne, der er landets største private dagbehandlingsskole for børn og unge med psykiske udfordringer. Tonny Kühnel Liljenberg er fast tilknyttet indskolingen, og bruger bl.a. hundeterapi som motivationsfaktor i sit arbejde.

Hvad er dit faglige fokus?

Mit fokus som socialpædagog på Behandlingsskolerne er for det første at få skoledagen tilrettelagt så alle kan være med. Vores børn har brug for noget forskelligt, når de skal modtage undervisning, og det kan vi ikke komme udenom, at de skal, ligesom alle andre børn i Danmark. Så mit job er at gennemskue, hvad der skal til for, at det enkelte barn kan modtage undervisning. Det kan være et detektivarbejde, men det er rigtig spændende. I starten handler det om at få en relation til barnet, for ellers kan vi ikke rykke på noget. Der skal være en god og tryg relation. Mange af vores børn kommer fra noget, hvor det har været svært at gå i skole, nogle gange fordi der ikke var nogen der vidste, hvad de skulle stille op med dem. Heldigvis møder de her op til en skoleklasse, der er ret velfungerende. Mange af vores børn er fagligt udfordrede på nogle områder. Mit job er bl.a. at finde ud af, om børnene har nogle særinteresser, vi kan bruge til en belønning, der kan virke ekstra motiverende. Det er her, hunden Enzo kommer i spil.

Hvorfor er det faglige fokus vigtigt at have i dit arbejde?

Enzo er en af de sødere ting i værktøjskassen, men absolut et værktøj der virker rigtig godt. Selvfølgelig er der også børn, der er bange for hunde, men for de børn, hvor hunden er en motivationsfaktor der virker, handler det ofte om at komme ud hjemmefra. Børnene tænker, at de skal afsted i skole, fordi så kan de være sammen med Enzo. De skal ikke lave et stykke arbejde, fordi skolen siger det, de skal lave det, fordi så kan de være sammen med Enzo. Det er også bare godt at komme ud at bevæge sig. Det er der mange af vores børn, der ikke naturligt trækkes mod. Så bare ved at have en hund med vil de pludseligt godt ud at gå en time. Også i regnvejr.

Beskriv en situation, hvor dit faglige fokus har gjort en forskel:

Vi har en dreng, der havde utroligt svært ved at komme i skole, da han startede hos os. Det betød rigtig meget for ham, at han kunne få lov at være sammen med Enzo. Det var det, der gav ham lyst til at komme i skole, og så kunne vi begynde at arbejde med de andre ting, der var udfordrende i dagligdagen. Enzo bruges både som et fælles tredje, der kan skabe tryghed og afstresning i svære situationer, men også i høj grad som en pause fra krav og forventninger. Medmindre et barn er bange for hunde, har jeg altid set dem slappe mere af og komme ned i gear, når Enzo er her. Han er ikke et mirakelmiddel, men han kan hjælpe enormt meget, hvis børnene synes det er fedt.

Hvilke faglige redskaber og viden kan du ikke undvære i dit arbejde?

Jeg kan ikke undvære at arbejde med belønning. Nogle synes, det er kontroversielt, men det er en kæmpe faktor i at arbejde med motivation. For vores børn er det tit motivationen, der kan være svær at finde. Børnene har diagnoser og svært ved at se, hvorfor de skal komme i skole eller lave lektier. Så med Enzo kan jeg give dem en helt konkret grund til, hvorfor de skal det. Vi har en regel om, at det er kun de ting, man øver sig i, man kan blive belønnet for. De ting du kan, dem skal du. Der er nogen, der ser det som et lokkemiddel, hvilket det i princippet også er, hvis det står alene. Men jeg kan se, at børnene udvikler sig af det og bliver bedre og bedre til at komme igennem de ting, de skal. Og så gør de det, der bliver forventet af dem. De skal igennem samme faglige norm som alle andre børn i Danmark, og det synes jeg vi formår rigtig godt ved at arbejde med belønning.

Bliv medlem
Bliv medlem