Gaming
Gaming som socialpædagogisk redskab – når CS:GO skaber relationer IRL
Hvordan kan man skabe et positivt fællesskab ved at bruge unges interesse for computerspil? I denne podcast undersøger vi, hvad gaming kan – og ikke kan, og hvordan du konkret kan bruge det som et socialpædagogisk redskab i arbejdet med udsatte børn og unge
5. december 2024
Forfatter: Frederikke Halling Hastrup
Unge bruger tid foran computerskærmen som aldrig før – og du er sikkert ikke alene, hvis du måske har tænkt ’hvordan får jeg dem væk fra den skærm og ud i virkeligheden?!’
Men hvad ville der ske, hvis vi gik all in sammen med de unge? Inviterede dem ind foran skærmen sammen, gav dem gamer headsets og klikkende tastaturer med LED-lys i alle regnbuens farver – og så ellers pløkkede nogle terrorister i Counter Strike?
I denne podcast sætter vi fokus på, hvordan man kan skabe et positivt fællesskab ved at bruge de unges interesse for computerspil. Vi undersøger hvad gaming kan – og ikke kan, og hvordan man konkret kan bruge det som et socialpædagogisk redskab i arbejdet med udsatte børn og unge.
Mød bl.a. socialpædagog og tovholder på projektet Go Gaming, Rasmus Visti Seedorff, der arbejder med unge i hjemløshed – og hør, hvordan gaming har banet vejen for et fællesskab med spisning, team-møder og ture ud af huset. Alt sammen IRL.
LÆS OGSÅ: Fra skærmtid til fællesskab: Sådan bruger du gaming til relationsarbejde
- Har du en Iphone? Lyt og følg podcasten i Apple Podcasts
- Har du en Android? Lyt og følg podcasten i fx Podbean eller på YouTube
- Lyt og følg podcasten i Spotify eller på Podimo
Medvirkende: Rasmus Visti Seedorff, socialpædagog og Go Gaming-projekttovholder på KFUM’s Sociale Arbejdes forsorgscenter Skjoldbo for unge hjemløse. Mathias Nimgaard, psykolog specialiseret i udviklingspsykologi og digital dannelse, Center for Digital Pædagogik.
Tilrettelæggelse og produktion: Magnus Krabbe / Kontekst & lyd.
Redaktør: Frederikke Halling Hastrup