Gå til indhold

Gaming

Gaming som socialpædagogisk redskab – når CS:GO skaber relationer IRL

Hvordan kan man skabe et positivt fællesskab ved at bruge unges interesse for computerspil? I denne podcast undersøger vi, hvad gaming kan – og ikke kan, og hvordan du konkret kan bruge det som et socialpædagogisk redskab i arbejdet med udsatte børn og unge

5. december 2024

Podcast
Podcast logo
Tag med sykolog Mathias Nimgaard og socialpædagog Rasmus Visti Seedorff helt ind i gamerrummet og bliv klogere på, hvordan computeren kan bruges til at fintune færdigheder, forbedre trivsel og skabe fællesskaber.

Forfatter: Frederikke Halling Hastrup

Unge bruger tid foran computerskærmen som aldrig før – og du er sikkert ikke alene, hvis du måske har tænkt ’hvordan får jeg dem væk fra den skærm og ud i virkeligheden?!’

Men hvad ville der ske, hvis vi gik all in sammen med de unge? Inviterede dem ind foran skærmen sammen, gav dem gamer headsets og klikkende tastaturer med LED-lys i alle regnbuens farver – og så ellers pløkkede nogle terrorister i Counter Strike?  

I denne podcast sætter vi fokus på, hvordan man kan skabe et positivt fællesskab ved at bruge de unges interesse for computerspil. Vi undersøger hvad gaming kan – og ikke kan, og hvordan man konkret kan bruge det som et socialpædagogisk redskab i arbejdet med udsatte børn og unge.

Mød bl.a. socialpædagog og tovholder på projektet Go Gaming, Rasmus Visti Seedorff, der arbejder med unge i hjemløshed – og hør, hvordan gaming har banet vejen for et fællesskab med spisning, team-møder og ture ud af huset. Alt sammen IRL.

LÆS OGSÅ: Fra skærmtid til fællesskab: Sådan bruger du gaming til relationsarbejde 

Lyt i din foretrukne app

Lyt til podcasten om gaming

For at høre denne podcast skal du give tilladelse til de nødvendige cookies.
Giv tilladelse her

Medvirkende: Rasmus Visti Seedorff, socialpædagog og Go Gaming-projekttovholder på KFUM’s Sociale Arbejdes forsorgscenter Skjoldbo for unge hjemløse. Mathias Nimgaard, psykolog specialiseret i udviklingspsykologi og digital dannelse, Center for Digital Pædagogik.
Tilrettelæggelse og produktion: Magnus Krabbe / Kontekst & lyd.
Redaktør: Frederikke Halling Hastrup

Bliv medlem
Bliv medlem