Gå til indhold

prisvinder

John former fremtidens socialpædagoger

Socialpædagog John Kopatz modtager prisen som ’Årets uddannelsesmentor’ for sin indsats som praktikvejleder. Prisen blev overrakt til prisfesten Årets TR i Cirkusbygningen, som hylder landets tillidsvalgte.

2. november 2023

Artikel
johnkopatz1128x600.gif
Socialpædagog John Kopatz modtog prisen som Årets uddannelsesmentor, da A4 medier uddelte priser til den årlige prisfest Årets TR.

Forfatter: Malene Dreyer

John Kopatz ser ressourcerne i de unge studerende, som kommer i praktik hos ham. Og som praktikvejleder er han optaget af at bygge de studerende op som mennesker, så de kan finde sig selv i jobbet og forblive tro mod sig selv. For det har han nu modtaget en pris som ’årets uddannelsesmentor’ ved A4 Mediers årlige prisuddeling, som løb af stablen den 1. november i Cirkusbygningen i København.

Den 54-årige socialpædagog fra Børne-ungehusene Udby i Regions Syddanmark blev indstillet til prisen af sin tidligere praktikant og nuværende kollega Thomas Madsen. Både for hans generelle evner som praktikvejleder, men i særdeleshed fordi John spillede en særlig rolle for Thomas Madsen i en svær periode.

– I starten af min praktik blev jeg ramt af dårligt hjerte og var klar til at opgive det hele. Men John troede på mig og mine kompetencer og evner som kommende pædagog og kollega. Han tror på det bedste i alle – uanset handicap, og han giver andre en tro på, at man kan klare tingene, siger Thomas Madsen, som takket været John Kopatz’ opbakning kom igennem uddannelsen og i dag er socialpædagog.

Se film Derfor er John Årets uddannelsesmentor

En stor ære
Det var en stolt, men også beskeden mand, der onsdag aften gik på scenen og fik overrakt prisen.

– Det er da en kæmpestor ære at få sådan en pris, men det er også med stor ydmyghed, at jeg modtager den. Jeg ser jo ikke det, jeg gør, som noget særligt – det er jo bare mig. Men det er da dejligt, at der er andre, der har set noget andet. Så jeg er stolt, siger John Kopatz og tilføjer:

– Men jeg er sådan set mere stolt af det, Thomas opnår i sit liv. Jeg er glad ved, at han flytter sig i den rigtige retning. Det er sejren for mig.

Den tilgang er karakteristisk for alle de studerende, der kommer i Johns retning. Han arbejder et mål om, at de studerende skal kunne omsætte den teori, de lærer på studiet, til praksis.

– Herude skal de lære at være menneske bag teorien. Det er vigtigt, at man er troværdig mod sig selv og ikke påtager sig en rolle. Særligt indenfor vores område, hvor børnene hurtigt kan læse os, hvis vi ikke er det.

Ansvar for fremtidens socialpædagoger
Samtidig lægger John Kopatz vægt på, at de studerende rustes til at møde den virkelighed, faget indebærer.

– Vi har kun studerende i 3. praktik. Det er et tungt område, så vi skal være ordentlige overfor de studerende og sikre, at vi ikke får nogle herud, som knækker på det.

Selv kommer John med en landsbrugsfaglig baggrund og har arbejdet mange år som tækkemand, før han i en relativt sen alder tog uddannelsen som socialpædagog. Siden han blev færdig i 2008, har han arbejdet med børn og unge, hvilket han aldrig har fortrudt. Han har en diplomuddannelse som praktikvejleder, og den rolle finder han motiverende på flere måder.

– Jeg har en interesse i at skabe gode fremtidens medarbejdere. Og så ligger der et andet aspekt i det. Jeg er selv ordblind, så jeg får meget af min faglige opdatering via de studerende, som kommer med ny viden til mig. Det betyder, at jeg bliver ved med at forholde mig refleksivt til mig selv, siger han.

Vil styrke båndene
Og prisen skal ikke bare hjem og samle støv. John Kopatz og hans ledelse gør sig allerede tanker om, hvordan anledningen kan bruges til at tiltrække de bedste studerende og skabe stærkere bånd til uddannelsesinstitutionerne.

– Vi overvejer, hvordan vi fx kan vi byde ind i undervisningen af praktikvejledere. Vi vil også gerne som arbejdsplads byde op til dans med seminarierne: Vi har viden om mange emner som fx at håndtere og lære af magtanvendelser, som de ofte mangler på uddannelsen. Det vil vi rigtig gerne bidrage med, siger John Kopatz.

Fokus på arbejdsmiljøet
John Kopatz’ fokus på trivsel gælder ikke kun praktikanter, men hele medarbejderstaben. Han er også AMR og har i den forbindelse bl.a. særligt fokus på de høje følelsesmæssige krav, arbejdet stiller til medarbejderne.

– Mange af de børn og unge, vi får, har været igennem en række forskellige anbringelser. Det stiller høje følelsesmæssige krav at modtage børn med tilknytningsforstyrrelser af den ene eller anden slags, og som er blevet så skadede - også af systemet. Så det og forråelse er også noget, vi altid skal have fokus på. Det handler om at få skabt et arbejdsmiljø med god trivsel, hvor vi passer på hinanden, har en ordentlig debriefing, får øje på de ressourcer vi hver især kommer med, og tager ejerskab i det, vi gør.

Årets uddannelsesmentor

Prisen uddeles til en person, som har hjulpet en elev, lærling eller praktikant med at lykkes. I indstillingen står: ’Det kan være, at personen har tjek på det rigtige udstyr for at afhjælpe ordblindhed eller andre problemstillinger. Det kan også være en lærer, der har støttet ekstraordinært, så en elev, lærling eller praktikant kunne færdiggøre sin uddannelse. Det kan både være en lærer, uddannelsesvejleder, mentor eller uddannelsesansvarlig.’

Om Årets TR

Årets TR er en prisfest, hvor årets tillidsrepræsentant, årets arbejdsmiljørepræsentant og andre fremtrædende roller på arbejdspladsen bliver kåret. Prisfesten foregik i Cirkusbygningen i København og samlede omkring 500 gæster. En jury bestående af folk i fagbevægelsen og tidligere vindere udvælger vinderne på baggrund af en række kriterier.

Det er A4 Medier der står bag arrangementet og chefredaktør Kristian Madsen siger om baggrunden bag initiativet: ’Vi hylder så mange andre i samfundet, og vi vil gerne hylde tillidsrepræsentanterne, fordi de laver et kæmpe stykke arbejde. Jeg synes, det bliver mere og mere vigtigt at støtte op om den danske model, som er særligt for vores land, og der har de tillidsvalgte en central rolle’.

Bliv medlem
Bliv medlem