Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Jeg bruger det fælles tredje til at trylle smil frem

Helle Lyngholm er uddannet socialpædagog – men har også arbejdet som professionel tryllekunstner. I dag bruger hun sin socialpædagogiske faglighed og den anerkendende tilgang til at lære mennesker med udviklingshæmning at trylle

Ulla Abildtrup / Foto: Astrid Dalum

08. feb 2023
Blad 02 (19).png
Fagligt fokus

Hvad fik dig til at tage springet?

Jeg har været professionel trylle­kunstner i ti år og optrådt til bl.a. firmafester, private fester og i tv-udsendelsen ’Danmark har talent’. Men i de ti år har jeg også som socialpædagog arbejdet med mennesker med udviklingshæmning på en aflastningsinstitution. Når vi var i cirkus med borgerne, oplevede jeg, at de efterfølgende gik hjem og legede, at de var cirkusartister. Det gav mig lyst til at lære dem nogle enkle trylletrick.

Hvordan lærer du borgerne at trylle?

Trylleforløbet for mennesker med udviklingshandicap er fordelt over to workshops og et stort show. Først får deltagerne en tryllekappe og -hat og lærer tre trylletrick – alt sammen noget, de må beholde. Anden gang øver vi lidt mere på deres numre og træner at tale i mikrofon. Her inddrager jeg også mine tamme dyr som ørkenrotte, slange, duer og kaniner. Det hele afsluttes med et stort show for venner og familie eller personalet. Forestillingen varer en halv time, hvor borgerne tryller, og jeg assisterer i det omfang, de har behov for støtte.