Overordnede opgaver
De overordnede (strategiske) opgaver, sker i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen, fx MED-udvalget.
Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder:
- Deltage i den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Medvirke til at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes om sikkerheds- og sundhedsarbejdet.
- Rådgive arbejdsgiveren om sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål, herunder hvordan arbejdsmiljøet integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
- Medvirke til at årsagerne til ulykker og/eller erhvervssygdomme undersøges og sørge for foranstaltninger, der hindrer gentagelser.
- Kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet.
- Holde dig orienteret om lovgivningen på området.
- Medvirke til at opstille principper for oplæring og instruktion og sørge for, at det bliver kontrolleret og overholdt.
- Rådgive arbejdsgiveren om virksomhedens kompetenceudviklingsplan.
Kilde: ’Fakta om arbejdsmiljø 2017’