Juni 2025
Her kan du læse nyhedsbrevet fra juni 2025.
Læs hele nyhedsbrevet her.
Formændene har ordet
Kære medlemmer
Med juni måneds komme er det nu officielt sommer i Danmark. Og selvom mangt og meget – særligt det ustadige danske sommervejr – ser ud præcis, som det plejer på denne årstid, er noget alligevel ganske forandret. I hvert fald hos Socialpædagogerne Kreds Sydjylland og Socialpædagogerne Kreds Lillebælt.
I maj måned flyttede de to kredse nemlig under samme tag på Kokmose 12 i Kolding. Vi er så småt ved at være på plads, men der vil naturligvis stadig den kommende tid blive arbejdet på at gøre vores nye hus færdigt og funktionelt i praktisk forstand.
Også på de indre linjer er arbejdet i gang. Vi har ambitioner om at gøre Koksmosen til VORES sted, så vi, når Kreds Lillebælt og Kreds Sydjylland til efteråret fusionerer og bliver til Kreds Syddanmark, allerede har lagt fundamentet for vores fælles kreds.
Koksmose 12 skal også være medlemmernes sted – jeres sted. Derfor vil vi den 15. september invitere til åbent hus for begge kredses medlemmer. Her kan I komme og hilse på og se, hvordan vi har indrettet os. Vi håber at mange af jer har lyst til at kigge forbi.
Men først skal de fleste af jer i løbet af de næste par måneder holde sommerferie. Det er både velfortjent og helt nødvendigt. Ingen kan – uden at få pauser, hvor der kan samles ny energi – yde den store indsats, I gør, hvor I hver eneste dag er med til at forandre liv,
I vores to kredse, som snart smelter sammen til én, får vi også brug for al den energi, vi kan mønstre, for forude venter vigtige opgaver både lokalt og opad i organisationen. Kravene til os som fagforening stiger på både de indre og ydre linjer – og disse krav skal vi have omsat til resultater, der kan forbedre jeres arbejdsliv og arbejdsvilkår samtidig med, at den socialpædagogiske faglighed styrkes.
Vi glæder os til at tage fat på arbejdet. Men først vil vi ønske jer en rigtig god sommer og forhåbentligt på gensyn til åbent hus den 15. september.
Mange hilsener
Hanne Ellegaard, Kredsformand i Socialpædagogerne Kreds Lillebælt og Jacob Bøegh, Kredsformand i Socialpædagogerne Kreds Sydjylland.
Første hold meritstuderende springer ud om lidt - Agne Mazecaite er en af dem
Om få uger afslutter Agne Mazecaite merituddannelsen til pædagog. Uddannelsen har givet hende selvtillid og smag for faglig udvikling. Men det har også været hårdt at balancere uddannelse, arbejde og familie.
At Agne Mazecaite lige om lidt står med et dansk eksamensbevis i hånden som bevis på, at hun nu er uddannet pædagog, stod ikke skrevet i stjernerne, da hun blev født i Litauen for 35 år siden. Hun kom nemlig først til Danmark for 17 år siden, og med i bagagen havde hun en uddannelse inden for handel og økonomi. Men da hun på et tidspunkt via sin a-kasse kom i praktik på Skovhuset under Handicapcenter Fyn, fandt hun hurtigt ud af, at hun godt kunne lide at arbejde med mennesker, der har et handicap. Derfor fik hun efter nogle år, da hun var sikker på at være landet på den rette hylde rent fagligt, lyst til at læse til pædagog. Det var imidlertid ikke muligt at gøre det på en meritordning på daværende tidspunkt, og hun måtte væbne sig med tålmodighed.
Glad var Agne Mazecaite derfor, da hun for knap tre år siden blev optaget på pædagoguddannelsen via den meritordning, som var kommet i stand mellem UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Region Syddanmark.
Nu to og et halvt år senere gør hun status over sit uddannelsesforløb med en stolthed over at have klaret det og vished om, at det var det rigtige valg, hun tog dengang.
”Det har været utrolig lærerigt, og jeg er vokset meget på de to og et halvt år. Jeg føler mig privilegeret over at have fået den mulighed, men jeg vil også sige, at det har været enormt hårdt. Jeg har to små piger på syv og fire år, så der har været meget, der skulle gå op. Heldigvis har jeg haft en god mentor undervejs i Anne Runge, der er frivillighedskonsulent i Handicapcenter Fyn, hvilket har været en stor støtte,” siger Agne Mazecaite.
Uddannelse og arbejde i kombination
Merituddannelsen, som Agne Mazecaite har fulgt, har været tilrettelagt, så hun tre dage om ugen har arbejdet på sin arbejdsplads Engbo Nyborg, et botilbud for voksne mennesker med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne, og to dage ugentligt har haft undervisning på UCL. Fordi det var længe siden, hun havde siddet på skolebænken, da hun startede på uddannelsen, var hun spændt på, hvordan det ville være igen at skulle studere.
”I starten var jeg da nervøs for, om jeg nu kunne finde ud af det. Der har været rigtig meget læsning og store mængder information, vi har skullet tage ind. Men jeg synes, det har været rigtigt spændende, og jeg har også lært rigtigt meget om mig selv og fået en masse selvtillid undervejs,” siger Agne Mazecaite.
Hun fortæller, at der undervejs i uddannelsesforløbet har været lidt uro på grund af skift af undervisere. Men hun synes, at UCL har tacklet det godt.
”Vi lavede heldigvis hele tiden evalueringer, som gjorde, at vi fik mulighed for at komme af med vores frustrationer, når vi havde nogle. Og Anders (Nørgaard red.), uddannelseschefen for pædagoguddannelse, var rigtig god til at komme ind og spørge til os. Og så har jeg også oplevet, at vores undervisere generelt har rost os rigtig meget undervejs – især for vores refleksionsniveau,” siger hun.
Vi skal væk fra ”Vi plejer”
For Agne Mazecaite har det været både spændende og udfordrende at veksle mellem studie og arbejde. Men at gå fra at være ufaglært til at være den, der kommer på arbejde med helt ny viden og nye måder at anskue diverse arbejdsgange på, har både hun og kollegaerne skullet vænne sig til.
”Det har krævet, at mine kollegaer ændrede syn på mig. Det tror jeg, at de synes, har været lidt svært. De har ikke været vant til, at jeg var den, der rejste mig og sagde noget til møderne, og at jeg mødte op med så megen refleksion, som jeg gør nu,” siger hun.
På den måde er det ikke kun de meritstuderende, der skal være klar på en ny hverdag, når de starter på uddannelse, understreger Agne Mazecaite.
”Jeg har altid haft hjerte og varme i forhold til borgerne, men jeg har også fået en del hjælp fra mine uddannede kollegaer. Jeg har selvfølgelig selv oparbejdet en del viden gennem årene, men jeg har ikke haft et sprog for, hvorfor jeg gjorde, som jeg gjorde. Det har jeg fået nu. Og nu kommer jeg også tilbage til mine kollegaer og undrer mig over nogle af de ting, vi gør, fordi jeg har fået ny viden. Når jeg deler den, kan jeg mærke lidt skepsis og den der, ’Skal vi ikke bare gøre, som vi plejer?’. Men det skal vi jo netop ikke altid,” siger Agne Mazecaite.
Håber, andre får muligheden for merituddannelsen
For den snart færdiguddannede socialpædagog har pædagogstudiet betydet, at hun har fået smag for at udvikle sig rent fagligt. Det håber hun, at hun får mulighed for at fortsætte.
”Jeg er blevet meget bevidst om, hvor nemt man kan ende i, at ’Vi gør sådan her, for det plejer vi’. Hvis ikke vi får ny viden og input udefra, så stopper vi med at reflektere, undre os og stille spørgsmål til vores praksis,” siger Agne Mazecaite.
Hun håber, at det fremadrettet atter bliver muligt at tage pædagoguddannelsen på meritvilkår. For hun er ikke i tvivl om, at der er stor interesse for det.
”Der er flere kollegaer, der har spurgt mig, hvordan jeg har fået strikket det sammen. For når man har stiftet familie og fået børn, er det ikke ligetil at studere på en SU,” siger hun og kommer med et enkelt ønske på fremtidige meritstuderendes vegne.
”Jeg vil håbe, at det bliver sådan, at man kan tage uddannelsen sammen med flere fra sit område. Vi har været ni, tror jeg, fra Handicapcenter Fyn, og det har været afgørende, at vi har kunnet lave en studiegruppe sammen og på den måde støtte hinanden. Jeg er ikke sikker på, at jeg havde klaret den, hvis jeg havde været den eneste – selvom jeg også har fået god støtte fra mine ledere,” siger Agne Mazecaite.
Både Socialdirektør og Socialpædagogerne glæder sig over merit-dimittender
Den 27. juni i år får 16 pædagogstuderende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole overrakt deres eksamensbevis som en velfortjent afslutning på et uddannelsesforløb, der adskiller sig væsentligt fra andre pædagogstuderendes. De studerende har nemlig gennemført pædagoguddannelsen på en meritordning. En ordning, der har betydet, at de både har studeret og arbejdet i løbet af deres studietid. To gange ugentligt har de fulgt undervisning på UCL, mens de tre dage om ugen har passet deres jobs på pædagogiske arbejdspladser.
Meritordningen er kommet i stand i et tæt samarbejde mellem UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Region Syddanmark, og ifølge Socialdirektør i Region Syddanmark, Christian Schact-Magnussen, er der meget godt at sige om forløbet.
”Vi vil gerne være med til at understøtte den bredere dagsorden, nemlig at få uddannet flere pædagoger. Derfor er det er meget positivt at høre, at medarbejderne har været glade for at få muligheden for at videreuddanne sig. Vi oplever også, at arbejdspladserne finder det positivt, at medarbejderne, de meritstuderende, kommer tilbage med god energi og gerne vil teste nye ting af. Det har været med til at løfte kvaliteten af arbejdet og fagligheden ude på arbejdspladserne. På den måde kan man sige, at det er et win-win-tiltag - medarbejderne får en uddannelse, og vi får i regionen dygtigere medarbejdere,” siger han.
Glæde hos Socialpædagogerne
Også Lotte Kirk Hansen, Kredsnæstformand hos Socialpædagogerne Kreds Lillebælt, glæder sig over, at det første hold meritstuderende ganske snart kommer tilbage på deres arbejdspladser som uddannede socialpædagoger.
"Vi er i Socialpædagogerne Kreds Lillebælt rigtig glade for, at Region Syddanmark sammen med UCL har gjort det muligt, at vi nu står med et hold færdiguddannede socialpædagoger, der har gennemført merituddannelsen," siger hun.
Lotte Kirk Hansen fremhæver, at hun de sidste to og et halvt år, hvor de meritstuderende har været i gang med pædagogstudiet, løbende har fået positive tilbagemeldinger fra UCL.
"Det, vi hører fra underviserne på pædagoguddannelsen, er, at de meritstuderende er en fornøjelse at undervise. De er topmotiverede, fordi de har fået denne her mulighed for at uddanne sig og stadig beholde deres job. De er meget reflekterede i forhold til deres fag og har en evne til at bygge bro mellem teori og praksis, fordi de allerede har mange erfaringer ude fra deres arbejdspladser. Det oplever underviserne både i undervisningen og eksamen," siger Lotte Kirk Hansen.
Beslutning om merithold afventer evaluering efter sommerferien - socialpædagogerne håber
Andre former for meritordninger på pædagoguddannelsen er tidligere blevet afprøvet, men umiddelbart ligner det, at man med denne, hvor de studerende bevarer tilknytningen til deres arbejdsplads i studietiden, er den mest fordelagtige for alle parter. Men der starter ikke et nyt hold af meritstuderende på UCL efter sommerferien i år. Ikke fordi, Region Syddanmark ikke ønsker det, men fordi modellen og finansieringen skal evalueres og eventuelt gentænkes.
”Ingen tvivl om, at vi gerne ville gøre det igen. Men vi skal være sikre på, at det er den rigtige model, og derfor afventer vi en evaluering af forløbet i efteråret. Vi skal også have set på finansieringen. Det er nu engang ikke regionens kerneopgave at finansiere uddannelse, selvom vi synes, at meritordningen giver rigtig god mening. Så vi skal tænke i, hvordan vi fremtidigt kan tilbyde noget lignende. Men lige nu har vi ikke den endelige model klar,” siger Christian Schacht-Magnussen.
Lotte Kirk Hansen ærgrer sig over, at der ikke starter nye meritstuderende efter sommerferien.
"Vi ved, at der er stor mangel på uddannet socialpædagogisk arbejdskraft derude, og derfor er der rigtig ærgerligt, at det ikke er lykkes at finde en løsning, så en lignende ordning kunne køre videre. Det, vi kan håbe på vil ske, er, at kommunerne får øje på de midler, som Social- og Boligministeriet faktisk har afsat til at finansiere brugerbetalt uddannelse. For de midler vil kunne bruges til at finansiere en meritordning," siger hun.
To socialpædagoger tog til verdenskongres i København
Socialpædagogernes verdenskongres, AIEJI, løb af stablen i sidste måned. Socialpædagogerne Kreds Sydjylland og Kreds Lillebælt havde forinden udstedt en konkurrence, hvor 10 medlemmer kunne vinde en dags deltagelse på kongressen. Læs her, hvordan to af vinderne oplevede at være med til den 21. AIEJI, der i år afholdtes i København.
Hanne Dall, socialpædagog og hjemmevejleder i Odense Kommune for borgere med paragraf 85-bevilling samt leder af en lille klub for ung med autisme.
Hvad fik dig til at deltage i konkurrencen om en dagsbillet til AIEJI?
Jeg er altid nysgerrig efter ny inspiration på mit fagområde. Kursusbudgettet i Odense Kommune er ikke særlig stort, så da jeg så opslaget om konkurrencen på Socialpædagogerne Kreds Lillebælts facebookside, var jeg med det samme klar til at deltage i konkurrencen i håbet om at komme afsted og få inspiration og blive skubbet lidt til rent fagligt.
Hvilke faglige arrangementer deltog du i?
Jeg deltog i to forskellige workshops. Den ene handlede om, hvordan man kan bruge en særlig form for brætspil sammen med bl.a. den gruppe af unge, jeg arbejder med. Den anden handlede om autisme kontra udviklingstraumer, som også er meget relevant for mig i forhold til de borgere, jeg arbejder med. Så hørte jeg et oplæg med Janne Østergaard Hagelquist, der hed ”Traumeinformeret og mentaliserende arbejde i socialpædagogisk arbejde” og senere endnu et oplæg af Per Isdal ”Omsorgens pris”, der handlede om de sundhedsrisici,
vi er udsat for i kraft af vores arbejde som socialpædagoger. Alt sammen meget spændende.
Nåede du andet end de faglige indslag?
Jeg prioriterede helt klart det faglige og var fx ikke med på Københavns Rådhus og få pandekager, og jeg så heller ikke Lykkeliga-kampen, som blev spillet. Men så mødte jeg til gengæld en tidligere kollega, som jeg fik snakket med – det var også dejligt. Hun havde i øvrigt selv købt adgang til alle dagene på AIEJI, hvilket jeg da blev lidt misundelig over.
Hvad var den bedste oplevelse for dig?
Det synes jeg er svært at sige, for jeg synes, at det hele var meget spændende. Men jeg vil sige, at det mest overraskende var workshoppen omkring unge og brætspil. Når man spiller spil sammen med unge mennesker som dem, jeg arbejder med, skal det helst foregå i meget faste rammer, da det ellers bliver utrygt for dem. Spillet handlede om følelser og adfærd, som er noget af det, der ellers kan være svært at tale om for dem. Vi spillede selv spillet med socialpædagogiske briller på, og et af spørgsmålene var, hvad der havde fået os til at vælge at blive socialpædagoger. Selvom vi var fra forskellige lande, var vores svar på det spørgsmål faktisk meget enslydende, og det er jo netop det, der kan være godt for de unge, jeg arbejder med – at have nogle at spejle sig i og opdage, at der er andre, der tænker ligesom dem selv. Desværre har vi ikke lignende spil på dansk. Der findes kun nogle, som retter sig mod yngre børn.
Hvad tog du med dig hjem?
Jeg kom hjem med den der boblende følelse af at have fået lov at genbesøge mit fag. Jeg snuste til nogle faglige områder, som jeg selv kunne gå videre med, når jeg kom hjem. Og jeg ville da rigtig gerne have været der alle dagene, så jeg kunne få endnu mere faglig inspiration. Dagen fik mig også til at tænke på, hvor ærgerligt, det er, at der ikke er ressourcer til at sende os afsted på den slags i nogle kollegagrupper. Det ville give så meget fagligt, men også generere en masse social kapital, er jeg sikker på.
Morten Greenaa Dissing Sørensen, socialpædagog på Værestedet 12’eren i Sønderborg Kommune, et værested for borgere med en paragraf 85-bevilling.
Hvad fik dig til at deltage i konkurrencen om en dagsbillet til AIEJI?
Da AIEJI skulle afholdes i Lausanne i 2022, blev vi forinden opfordret til at komme med idéer til workshops til kongressen. Sammen med en kollega indgav jeg et forslag til en workshop, som dog endte med ikke at blive oprettet. Da jeg så i år opdagede på Socialpædagogerne Kreds Lillebælts facebookside, at der blev udloddet nogle endagsbilletter til AIEJI, tænkte jeg, at den chance ville jeg gribe, for måske kunne jeg være heldig at vinde og få lov selv at opleve verdenskongressen.
Hvilke faglige arrangementer deltog du i?
Egentlig havde jeg udset mig en workshop, som hed ”Weathering the storm: Wellbeing and self-knowledge”. Men da jeg kom til lokalet, hvor den blev afholdt, var der ikke plads til flere. I stedet deltog jeg i en, der hed ”La Partiteca, intervention with young people through board games”, der handlede om brætspil og inklusion af unge. Den anden workshop, jeg deltog i, hed ”Growing social pedagogy in a hostile environment: collaborative transgressions shifting the status quo in the UK”. Her hørte vi om, hvordan socialpædagogikken i England først blev opdaget i 2010, og at faget siden 2015 ikke har fået nogen form for støtte fra skiftende regeringer. Det satte forholdene herhjemme lidt i perspektiv. Jeg hørte også oplæg af henholdsvis Janne Østergaard Hagelquist og Per Isdal.
Nåede du andet end de faglige indslag?
Jeg var inde og se Lykkeliga-kampen, og det passede mig rigtig fint bare at sidde der og være tilskuer. På det tidspunkt var jeg helt fyldt op af dagens program. Jeg kommer nok aldrig til at vinde noget stort i nogen sportsgren, så derfor benyttede jeg også muligheden for at tage med på Københavns Rådhus, hvor vi fik de berømte pandekager.
Hvad var den bedste oplevelse for dig?
Der var flere gode oplevelser, men det helt særlige var den der oplevelse af at være en del af noget større. At være en stor samling socialpædagoger på samme sted, det var ret inspirerende i sig selv. Der var et særligt fællesskab, som rakte ud over det vanlige. Derfor havde det også været fedt at være der alle dagene.
Hvad tog du med hjem fra AIEJI?
Jeg tog faglig inspiration med hjem. Især blev jeg positivt overrasket over workshoppen omkring brætspil og inklusion af unge. På forhånd havde jeg lidt frygtet de workshops, hvor man selv skal være aktiv – jeg er mere typen, der gerne vil sidde og lytte. Men lige netop med brætspils-workshoppen gav det faktisk god mening, at vi selv var aktive. Vi blev ret hurtigt så optagede af spillet, at vi glemte, at vi sad med mennesker, vi ikke kendte, og at vi talte forskellige sprog. Derudover var spillet noget, jeg kunne tage direkte med hjem og bruge i mit eget arbejde.
Da jeg kom hjem, holdt jeg et oplæg for mine kollegaer om det, jeg havde hørt og oplevet på AIEJI. Her fattede flere af mine kollegaer interesse for især Per Isdal, som på AIEJI holdt oplæg om mennesket som pædagog og om, hvordan vores fag påvirker og ændrer os mere eller mindre ubevidst. Interessen har betydet, at flere kollegaer ligesom mig har købt hans bog.
”Børneperspektivet er det vigtigste, når et barn skal anbringes”
Økonomi må aldrig være afgørende, når et barn skal anbringes udenfor hjemmet. Det mener formand for Børne- og ungeudvalget i Nordfyns Kommune, Kasper Solberg (S), der selv er plejefar. Derfor arbejder han for mere fleksibilitet på anbringelsesområdet.
For et par år siden kiggede Kasper Solberg og hans hustru på hinanden og blev enige om, at de nu var et sted i livet, hvor de følte, de havde både overskud og lyst til at tage et barn i pleje. De gennemførte derfor de nødvendige kurser, og mens Kasper Solberg fortsatte sit gymnasielærerjob på fuld tid, gik hans hustru ned på halv tid. I dag har de haft deres plejebarn boende i lidt over et år og har på intet tidspunkt fortrudt, at de tog beslutningen.
”Det er fantastisk at være plejefamilie. Selvfølgelig kan man sige, at det er nemmere at lade være, men det er bare så berigende. Det har været virkelig givtigt for hele familien. Også for vores to store børn på 18 og 14, der synes, det har været dejligt at få en ’lillebror’ på 10 år,” siger Kasper Solberg.
Men selvom det indtil videre har været en succeshistorie for Kasper Solberg og hans familie at få et barn i pleje, er han som politiker meget bevidst om, at det ikke er løsningen for alle børn, der skal anbringes.
”Plejefamilier er ikke lykken for alle, og der findes også dårlige plejefamilier. Vi har pligt til også tænke institutioner og aflastning i forskellige varianter, så vi har en fleksibelt pallette af muligheder, når et barn skal anbringes. Og så skal vi turde følge op løbende – også når der ikke umiddelbart er problemer,” siger han.
Knivskarp på barnets behov
For Kasper Solberg som lokalpolitiker og formand for Børne- og Ungeudvalget i Nordfyns Kommune er det en mærkesag, at pengene skal følge barnet og ikke omvendt, når det skal besluttes, hvilken anbringelse der er den rigtige.
”Fra et børneperspektiv er det vigtigt for mig, at vi er en kommune, der handler hurtigt, men også samtidig giver det enkelte barn det rigtige pædagogiske tilbud. Det er ret tydeligt med Barnets Lov, hvad det er, vi skal arbejde henimod, og det er ikke noget med hele tiden at tjekke op på priser for eksempel. Vi skal derimod have fokus på kontinuerligt at følge op på de enkelte sager og konstant være knivskarpe på, hvad der er i barnets interesse,” siger han.
Gennemsnitsmodellen skal indføres
Et af de tiltag, som Kasper Solberg har arbejdet for at få indført – netop med barnets bedste for øje – er den såkaldte gennemsnitsmodel. En model, der er målrettet aflønning af plejefamilier, og som benyttes i flere af landets kommuner. Dog endnu ikke i Nordfyns Kommune.
”Som det er i vores kommune lige nu, får plejefamilier penge alt efter, hvor dårligt plejebarnet er. Det vil sige, at jo dårligere barnet er, jo flere penge får man. Med gennemsnitsmodellen fastsætter man i stedet et beløb, som er ens for alle plejefamilier. Det vil give et meget større incitament for at få det enkelte plejebarn i bedst mulige trivsel. Og jo bedre trivslen er, jo mindre bliver selve plejeopgaven. Og så bliver man ikke med gennemsnitsmodellen sat ned i honorering, selvom plejebarnet bliver mindre plejekrævende med tiden,” siger han.
Kasper Solberg anerkender, at der kan være enkelte børn, der bliver dårligere med årene. Men så må man se på, om gennemsnittet skal hæves generelt, påpeger han.
At indføre gennemsnitsmodellen er rent økonomisk helt realistisk ifølge Kasper Solberg.
”Teknisk set har plejefamilierne i Nordfyns Kommune lige fået en lønforhøjelse på 1,2 millioner årligt. Det har de, fordi den meget omtalte pensionsordning, som Nordfyns kommune som den første i landet ville indføre for plejefamilier, viste sig at være en dårlig idé. I stedet kan pengene, der oprindeligt var afsat dertil, nu gå til at finansiere gennemsnitsmodellen,” siger han.
Mere medarbejderperspektiv
Overordnet er det gået mere og mere op for Kasper Solberg, fortæller han, at man på anbringelsesområdet i langt højere grad er nødt til at medtage medarbejderperspektiver, når man vil skabe de bedst mulige forhold for børnene. På institutionerne er det muligt at gribe det an ved i højere grad at gøre tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter skarpere på, hvad der rører sig blandt medarbejderne. Sværere er det, hvad angår plejefamilierne. Her håber den socialdemokratiske borgmesterkandidat, at blandt andet samarbejdet med Socialpædagogerne kan være en løftestang.
”Det vanskeliggør det politiske arbejde, at plejefamilierne ikke er organiseret ligesom medarbejderne på institutionerne er. Men her tror jeg på, at Socialpædagogerne kan spille en vigtig rolle, fordi de har en fællestillidsrepræsentant-kasket på hovedet i forhold til plejefamilierne. Socialpædagogerne kan blandt andet være med til at forhindre – ved at være i dialog med alle i børne- og ungeudvalget – at vi kommer til at tage en uhensigtsmæssig beslutning som den, vi kom til at tage om pension til plejefamilierne,” siger han og fortsætter:
”Noget af det, jeg kunne tænke mig, at Socialpædagogerne gør, er for eksempel at være med til at afholde et dialogmøde med plejefamilierne og børn- og ungeudvalgets medlemmer en gang om året. Det vil kunne give os et retvisende billede af det, der rører sig blandt plejefamilierne. Vi kunne selvfølgelig godt via forvaltningen lave fokusgruppe-interviews med plejefamilier, men så risikerer vi, at de er håndplukkede og ikke-repræsentative,” siger Kasper Solberg.
Kære medlem
Vi har glædet os til at invitere dig til housewarming i vores nye fælles kontorlokaler i Kolding for Kreds Sydjylland og Kreds Lillebælt.
Sted: Koksmose 12, 6000 Kolding
Tid: Mandag 15. september 2025 fra 16.00 – 17.30.
Derefter inviteres du til et spændende medlemsarrangement med titlen ”Få nøglen og bryd koden. Skab bedre kommunikation med det modsatte køn”.
Arrangementet, der varer fra 17.30 – 19.00, er med Ann Elisabeth Knudsen, der er cand.mag. i dansk og psykologi.
Det er to forskellige arrangementer, og du er velkommen til at deltage i begge, men kan også nøjes med at deltage i det ene.
Tilmelding til begge arrangementer foregår på hjemmesiden.
Stiftende generalforsamling - 6. oktober 2025 i Fredericia
Til efteråret er der stiftende generalforsamling for den kommende kreds "Socialpædagogerne Kreds Syddanmark".
Generalforsamlingen afholdes den 6. oktober 2025 i Messe C, i Fredericia fra kl. 16.00.
Der skal på den stiftende generalforsamling vælges formand, kredsnæstformænd, kredskassere, kongresdelegation samt kritisk revisor.
Ønsker man at stille op til en af ovenstående poster, kan man få mere information ved at kontakte kontorleder i Kreds Syddanmark, Anne-Dorthe Borum på tlf: 5084 6859 eller mail: adj@sl.dk
Hold dig opdateret på hjemmesiderne for de to kredse.
Arrangementer i Kreds Sydjylland og Kreds Lillebælt efteråret 2025
Se kredsenes arrangementer her