Artboard 1 no disagree x error
Skift site

Hverdagens dilemmaer som bræt­spil

Socialpædagoger på botilbuddet Skovbo på Sødisbakke har udviklet et brætspil, der skal sikre, at man med udgangspunkt i Gentle Teaching får en faglig dialog om dilemmaer fra den socialpædagogiske praksis

Malene Skov Jensen / Foto: Tao Lytzen

17. apr 2018
TL_gentle-teachingB.jpg
Fagligt fokus

En beboer afviser at komme i bad. Erfaringen viser, at hvis beboeren ikke kommer i bad hver dag, så bliver det sværere dagen efter. Hvad gør I?

Socialpædagog Mette Hovaldt Jacobsen ser op fra det spillekort, som hun netop har læst op af. Foran hende ligger brætspillet om Gentle ­Teaching, som hun har udviklet sammen med sin kollega, socialpædagog Louise Mølgaard Didriksen, og med Susanne Poulsen, der er afdelingsleder på Skovbo, hvor de alle tre arbejder.

Skovbo er en del af Sødisbakke, som ligger i udkanten af Mariager og er et specialpædagogisk bo- og aktivitetstilbud til voksne med betydelig og varig nedsat psykisk og fysisk funktionsniveau.

– Vores idé med spillet er, at det skal give os mulighed for at have en faglig dialog, hvor vi deler vores erfaringer og finder handlemuligheder med afsæt i filosofien bag Gentle Teaching. Med spillet får vi en god ramme, hvor vi kan diskutere forskellige fagrelevante dilemmaer og problemstillinger i det socialpædagogiske arbejde, forklarer Mette Hovaldt Jacobsen.