Artboard 1icon_burger icon_checkmark_red icon_checkmark icon_cross icon_down icon_download icon_edit icon_exclamationbox icon_eye icon_facebook icon_heart icon_home icon_house icon_lock icon_magnify icon_papers icon_prize icon_quote icon_site-switchericon_star icon_studerende icon_trio icon_twitter icon_up
Menu

Ny medlemsportal - se hvad det betyder for dig

Den 21. november åbner Socialpædagogernes Medlemsportal. Når du skal kommunikere digitalt med forbundet eller a-kassen sker det fremover via Medlemsportalen.

Medlemsportalen samler al individuel kommunikation mellem forbund, a-kasse og medlem ét sted. Det bliver især en fordel for de ledige medlemmer, som får et lettere system, når de skal udfylde dagpengekort mv. Også de medlemmer, som har faglige sager med forbundet, får et nemt overblik over deres forløb og dialog med Socialpædagogerne i Medlemsportalen.

Medlemsportalen går i luften den 21. november og erstatter både eBoks og Netkassen, ligesom den også erstatter individuel mailkorrespondance mellem dig og forbund/a-kasse. Så når du skal skrive til os, foregår det fremover via Medlemsportalen og ikke via mail. På den måde kan vi sikre, at der er den nødvendige datasikkerhed omkring dine personlige oplysninger.

Du får altid en mail og/eller en SMS, når der er ny post til dig i Medlemsportalen. Alle ledige og efterlønnere vil blive kontaktet direkte af a-kassen, da Netkassen lukker i nogle dage op til overgangen til det nye system, som åbner den 21. november.

Du finder Medlemsportalen på sl.dk/medlemsportal og logger ind med NemID.

 

Spørgsmål og svar om Medlemsportal og eBoks

Hvorfor skal vi have en medlemsportal?

Medlemsportalen samler al individuel kommunikation mellem forbund, a-kasse og medlem ét sted. Det bliver især en fordel for de ledige medlemmer, som får et lettere system, når de skal udfylde dagpengekort mv. Også de medlemmer, som har faglige sager med forbundet får et nemt overblik over deres forløb og dialog med Socialpædagogerne i Medlemsportalen.

Man får altid en mail, når der er ny post i Medlemsportalen.
Medlemsportalen virker også på mobilen og er nem at tilgå, hvis man opretter den som en genvej.

Hvorfor stopper Socialpædagogerne med at bruge eBoks?

Fordi vi samler al dialog med medlemmer et sted – i Medlemsportalen.

Desuden passer vi på medlemmernes penge. Når vi har vores egen digitale løsning, behøver vi ikke længere bruge eBoks, som er et privatejet system, som er meget dyrt for Socialpædagogerne at bruge. 

Hvordan ved jeg, der er kommet ny post?

Man får altid en mail og/eller en sms, når der er ny post fra Socialpædagogerne. Så kan man logge ind i Medlemsportalen med NemID og finde alt samlet der – både fra fagforening og a-kasse.

Handler det om datasikkerhed?

Ja, når vi skal sende dokumenter med fortrolige personlige oplysninger frem og tilbage mellem medlemmer og Socialpædagogerne, skal vi naturligvis have en høj grad af sikkerhed. Kravene til datasikkerhed stiger løbende, og vi udvikler tilsvarende løbende systemer, der kan leve op til kravene. Med Medlemsportalen har vi et system, som er fremtidssikret, når det kommer til datasikkerhed. eBoks er også sikker, men når vi har vores eget system, samler vi alt der og behøver ikke længere bruge eBoks.

Hvorfor kan vi ikke bare have et sted, vi skal tjekke?

Medlemsportalen er netop et skridt i den retning – vi samler al kommunikation med forbund og a-kasse et sted. I dag bruger vi både Netkassen, eBoks og mails, men fremover bliver al individuel skriftlig dialog mellem a-kasse, fagforening og medlem samlet i Medlemsportalen.

Fritagelse for digital post

Kan du ikke modtage posten digitalt, har du måske mulighed for at blive fritaget for at få digital post fra os. Det gælder, hvis du opfylder én af fritagelsesgrundene:

  • Har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt
  • Er blevet hjemløs
  • Har sproglige vanskeligheder
  • Er registreret som udrejst af Danmark
  • Hvis du bor uden for Danmark og har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.
  • Ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted

Hvis du midlertidigt er afskåret fra at få digital post – fx fordi du er på hospitalet – kan du selvfølgelig også få fritagelse.

Din fritagelse gælder som udgangspunkt i 2 år, men du kan naturligvis til enhver tid bede os sende brevene digitalt, hvis din situation ændrer sig.

Du skal søge om fritagelse i a-kassen. Du kan ringe eller skrive til os med oplysning om, hvilken fritagelsesgrund der gælder for dig.

Hvis du allerede er fritaget for at modtage digital post fra os, fortsætter din fritagelse også efter den 21. november.