Artboard 1icon_burger icon_checkmark icon_checkmark_red icon_cross icon_down icon_download icon_edit icon_exclamationbox icon_eye icon_facebook icon_heart icon_home icon_house icon_lock icon_magnify icon_papers icon_prize icon_quote icon_star icon_studerende icon_trio icon_twitter icon_up
Menu
Nyhed

Husk de studerende i praktik

Hver tredje studerende i praktik ved ikke, hvem der er arbejdspladsens TR. Halvdelen kender ikke deres AMR. Socialpædagogerne opfordrer til at tage kontakt til de studerende.

Af Maria Rørbæk, mrk@sl.dk



Pas! Sådan svarer hver anden pædagogstuderende i praktik, når de bliver spurgt, hvem der er praktikstedets AMR. Når det gælder TR, ved hver tredje ikke, hvem der er deres repræsentant.

Det viser en spørgeundersøgelse, som Pædagogstuderendes Sammenslutning, PLS, har lavet med støtte fra Socialpædagogerne og BUPL.
Af de 1119 pædagogstuderende, der har svaret, er det også kun 37 pct. af dem, der er i praktik på en arbejdsplads med overenskomst, der rent faktisk kender forholdene omkring overenskomsten og 61 pct., der ikke gør. (2 pct. svarer ’ved ikke’.)

Socialpædagogernes næstformand, Marie Sonne, ser gerne, at de studerende i praktik får et større kendskab til såvel overenskomst som TR og AMR.

- Det er vigtigt, at de studerende bliver godt orienteret – både for deres egen skyld, så de kender deres rettigheder og for hele vores faglige fællesskabs skyld, så vores kommende kollegaer forstår, hvorfor fagforeningen er vigtig, siger hun.

Øget fokus

Marie Sonne mener, at der skal mere fokus på de studerende – både fra de enkelte TR´ere og ARM´er og fra organisationen som helhed.

- Vi skal i højere grad have fokus på TR’erne og AMR’ernes arbejde med at inddrage de studerende i praktik, når Socialpædagogerne som organisation fx afholder kurser og møder for TR’ere og AMR’ere – og så vil det også være rigtig godt, hvis den enkelte TR og AMR i højere grad har blik for de studerende. Så de fx sørger for at præsentere sig og tage en samtale med nye studerende, siger hun.

I undersøgelsen er de studerende også blevet spurgt, om de er blevet introduceret til forskellige forhold på deres praktiksted. 42 pct. svarer ja til at være blevet introduceret til vagtplaner, arbejdstid med videre – 55 pct. svarer nej. (Tre procent siger ved ikke/husker ikke). 29 procent pct. er ikke blevet introduceret til institutionens sygepolitik. 24 procent ikke til beredskabsplaner som fx brandplan, kriseplan og akutguide.

LÆS MERE: Læs undersøgelsen 'Pædagogstuderendes vilkår i praktikken'